۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

کارگاه آشنایی با مبانی SDS-PAGE برگزار شد

ارسال شده در تاریخ 1403/02/18
ساعت 09:47
کارگاه آشنایی با مبانی SDS-PAGE برگزار شد


انجمن علمی دانشجویی استاندارد معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، "کارگاه آشنایی با مبانی SDS-PAGE" را باهدف ارتقای سطح علمی دانشجویان سخنرانی هرا اصفهانی، دانشجوی کارشناسی‌ ارشد بیوتکنولوژی میکروبی دانشگاه الزهرا (س)، در روز پنجشنبه 6 اردیبهشت‌ماه 1403 از ساعت 16 الی 17:30 با حضور 10 نفر از علاقه‌مندان به صورت مجازی در اسکای روم برگزار کرد.
تکنیک الکتروفورز SDS-PAGE یکی از رایج‌ترین روش‌های جداسازی و تفکیک پروتئین‌ها بر اساس وزن مولکولی آن‌ها است. نام SDS-PAGE از دو عبارت "Sodium Dodecyl Sulfate" و "Polyacrylamide Gel Electrophoresis" گرفته شده است. SDS-PAGE از SDS به عنوان یک ماده دیترژانت برای آنیون‌سازی پروتئین‌ها استفاده می‌کند، که باعث ایجاد بار منفی یکنواخت در ساختار پروتئین‌ها می‌شود و آن‌ها را به صورت خطی و بر اساس وزن مولکولی جدا می‌کند.
در این روش، نمونه پروتئین‌ها به همراه نمونه‌ای از استاندارد‌های وزن مولکولی مختلف بر روی یک ژل پلی‌اکریلامید قرار می‌گیرند. سپس برق الکتریکی اعمال شده و پروتئین‌ها به سمت قطب مثبت حرکت کرده و بر اساس وزن مولکولی خود جدا می‌شوند. پس از پایان جداسازی، ژل با روش‌های مختلف رنگ‌آمیزی مانند کوماسی روشن شده و باندهای پروتئینی روی ژل قابل مشاهده می‌شود. این باندها به ترتیب وزن مولکولی که در نمونه حضور دارند، تعیین می‌شوند.
با استفاده از تکنیک SDS-PAGE، می‌توان پروتئین‌های مختلف را جدا کرده، تعداد و وزن مولکولی آن‌ها را تعیین کرد و با تحلیل نمودار حاصل، به تعریف دقیق‌تر از ترکیبات پروتئینی نمونه دست پیدا کرد. این روش یک ابزار قدرتمند در زمینه تحقیقات بیوشیمیایی، بیولوژی مولکولی و داروسازی است که به علت سادگی و دقت آن، در بسیاری از زمینه‌های تحقیقات علمی استفاده می‌شود. همچنین در این روش ممکن است خطاهای مختلفی حین کار رخ دهد که شناسایی علت آن و برطرف کردن ایرادات، اهمیت قابل توجهی دارد.
 
 

ارسال کننده:نیسی
تعداد بازدید:214
تصاویر مرتبط:
tempShow
برچسب ها
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
صوت
دانشگاه الزهرا
تهران، میدان ونک، خیابان ده ونک، دانشگاه الزهرا(س)، معاونت فرهنگی و اجتماعی
کدپستی :
1993893973
تلفن : 982188213547+    982185692496+ فاکس : 982188213547 +
 farhangi[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.