۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

اختراع ظروف یکبار مصرف جلبکی(زیست تخریب پذیر) جایگزینی برای پلاستیک در صنعت ظروف یکبار مصرف

ارسال شده در تاریخ 1400/06/19
ساعت 21:34
اختراع ظروف یکبار مصرف جلبکی(زیست تخریب پذیر)  جایگزینی برای پلاستیک در صنعت ظروف یکبار مصرف

به نقل از خانم فاطمه طاها کارشناس انجمن های علمی دانشجویی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س):
خانم ملیکا ابراهیمی سرخ آبادی دبیر انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه الزهرا(س) توانست با اختراع خمیر زیست تخریب پذیر از جلبک cladophora glomerta ، جایگزینی برای پلاستیک در صنعت ظروف یکبار مصرف تولید نموده و محیط زیست را از آسیب های آن محفوظ دارد.
این زیست شناس ایرانی با سه سال تحقیق و پژوهش توانست با الگوبرداری از دیواره سلولی گیاهی محصولی را به ثبت برساند که میتواند جایگزین پلاستیک در صنعت ظروف یکبار مصرف باشد علاوه بر آنکه زیست تخریب پذیری ، مقاومت حرارتی بالا و استحکام مطلوب، از ویژگی های بارز آن است.
در حال حاضر از موادی مانند کاغذ‌، مقوا‌، پلاستیک‌، پلی‌استایرن‌، چوب و فلز با مقادیر بالا در ساخت کالاهایی مانند ظروف یکبار مصرف‌، وسائل خانه و آشپزخانه‌، میز و نیمکت و وسائل پرکاربرد دیگر استفاده ‌می‌شود. این مواد هرکدام ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارا هستند. به عنوان مثال ظروف یکبار مصرف پلاستیکی‌، ارزان قیمت‌، انعطاف‌پذیر و یا با استقامت بالا می‌باشند اما آسیب‌هایی جبران ناپذیری که به سلامت انسان واردمینمایند. همچنین زیان‌هایی که در نتیجه طولانی بودن زمان تجزیه آنها ( نزدیک به 500 سال) به محیط‌زیست وارد خواهند کرد‌، محققین را ملزم می‌کند تا اقدام به جایگزینی موادی با ویژگی‌های مطلوب پلاستیک‌، اما ‌زیست‌تخریب‌پذیر نمایند. با توجه به مسائل گسترده زیست‌محیطی‌، فشارهای قابل توجهی به شرکت‌ها وارد شده است تا از انتخاب مواد زیان‌آور برای محیط‌زیست و انسان‌، در ساخت محصولاتشان‌، جلوگیری نمایند. به همین خاطر برخی از گروه‌ها ترجیح ‌می‌دهند از کاغذ و یا سایر مواد غیر نفتی (مانند چوب‌، مقوا‌، آلومینیوم‌، پلیمر‌های گیاهی و‌... ) استفاده نمایند. با این حال‌، استفاده از کاغذ و چوب نیز می‌تواند آسیب‌هایی به جنگل‌ها و منابع تجدید ناپذیر وارد نموده و فرهنگ سازی نیز در راستای استفاده کمتر از ظروف یکبار مصرف امری زمان بر خواهد بود. در نتیجه نیاز بشری به اختراع ماده ای که ارزان قیمت ، در دسترس و زیست تخریب باشد بیشتر حس میشد.
به همین خاطر این اختراع استفاده از جلبکهای سبز رشته ای را که در برکه ها ، جویبار ها و رودخانه ها به وفور یافت میشود و کشت ازمایشگاهی بسیار ساده ای نیز دارد را نقطه قوتی برای ساخت ظروف یکبار مصرف میداند. این اختراع با استفاده از جلبک سبز رشته ای کلادوفورا گلومرتا و ترکیبات گیاهی دیگر ساخته شده است ، که میتواند ظرف مدت 75 روز در خاک تخریب شود

اظهارنامه این اختراع در تاریخ 20 فروردین ماه 1400به اداره اختراع تسلیم گردید و با تایید مرجع داوری (پارک علم و فناوری پردیس) در تاریخ10 شهریور 1400 موفق به دریافت شماره ثبتی 105116 از سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گردید.
از جمله خواص فیزیکی و مکانیکی آن میتوان به نتایج آزمونهای زیر اشاره کرد(آزمایشات در پژوهشگاه علمی کابردی رازی انجام شده است)
آزمون سختی (Hardness Shore D) : ASTM D2240-15
- این خمیر دارای میزان سختی میانگین 53 می‌باشد که مقاومتی بالاتر از چرخ های لاستیکی (40) و کمتر از 75 (کلاه ایمنی) دارد
آزمون آنالیز حرارتی : ASTM D3418-12
- این ماده در دمای 280درجه سلسیوس تخریب میشود ( ذوب نمیشود و آتش نمیگیرد)
آزمون مقاومت به ضربه (Falling) : دستورالعمل متخصص
- در این آزمایش به خمیر ‌زیست‌تخریب‌پذیر قالب گیری شده به میانگین 1 میلی‌متر وزنه 300 گر‌می‌(با 3 رنج کمتر طبق صلاح دید مختصص) و قطر تقریبی فرو رونده 16 میلی‌متر از ارتفاع30 سانتی‌متری مورد آزمایش قرار گرفت و هیچ‌گونه تغییر حالت‌، تخریب و شکستگی مشاهده نگردید.
آزمون دانسیته : ASTM D792-13 Method A
این خمیر با وجود مقاومت بالا و نتایج مطلوب این ازمایشات‌، دارای چگالی میانگین 0.958 گرم بر سانتی‌متر مربع بوده (تقریبا کمتر از چگالی آب)
شماره ثبتی : 105116
شماره اظهارنامه : 140050140003000435
مالک/مخترع: ملیکا ابراهیمی سرخ آبادی
 

ارسال کننده:صمدیان
تعداد بازدید:1850
تصاویر مرتبط:
tempShow
برچسب ها
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
صوت
دانشگاه الزهرا
تهران، میدان ونک، خیابان ده ونک، دانشگاه الزهرا(س)، معاونت فرهنگی و اجتماعی
کدپستی :
1993893973
تلفن : 982188213547+    982185692496+ فاکس : 982188213547 +
 farhangi[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.