۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

دوره آموزشی سیستم مدیریت HSE

ارسال شده در تاریخ 1400/06/15
ساعت 05:02
دوره آموزشی سیستم مدیریت HSE

به گزارش خانم فاطمه السادات آقائی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س):
انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) با همکاری هلدینگ کاسپین و انجمن‌های علمی دانشجویی صنایع دانشگاه‌های علم‌وصنعت، نوشیروانی بابل، خوارزمی، صنعتی بیرجند، صنعتی کرمانشاه، یزد، گروه نرم‌افزاری علم‌وصنعت، علم‌وفناوری مازندارن، اسفراین، کردستان، باهنرکرمان، کاشان، بوئین زهرا و انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی مکانیک نوشیروانی و مدیریت صنعتی دانشگاه‌های علامه طباطبایی و میبد دوره آموزشی " سیستم مدیریت HSE " را با هدف آشنایی دانشجویان با استاندارد سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیظ‌زیست با تدریس دکتر مجید شرافتی‌نژاد در طی 61 ساعت آموزشی در روزهای 4 و 5 و 12 و 12 شهریور ماه 1400 روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 9 الی 13 با حضور 93 نفر از علاقه‌مندان در بستر ادوب کانکت برگزار کرد.
پیش‌بینی خطرات و حوادث محتمل در پروژه‌ها، توانایی تفکیک ایمنی فردی، ایمنی شغلی و ایمنی فرآیند کار، درک چهارچوب لایه‌های حفاظتی، تشخیص تدابیر مورد نیاز در راستای پیشگیری از بروز حوادث و ... از جمله توانایی‌هایی است که افراد حاضر بعد از گذراندن دوره فرا می‌گیرند. توانایی‌های ذکر شده می‌تواند در روند کاهش حوادث و خطرات محتمل در محیط‌های کارگاهی و صنعتی بسیار تاثیرگذار باشد و همچنین نقش مهمی در کاهش هزینه‌های تحمیل شده به سازمان در اثر وقوع این حوادث خواهد داشت. از دید شرکت‌کنندگان نقاط قوت این کلاس نحوه ارائه تدریس مفهومی، ذکر مثال‌های کاربردی ایجاد مشارکت در کلاس و پاسخگویی مناسب استاد است. مدرس دوره با بیان مثال‌های متعدد و بیان مفاهیم اصلی این سیستم کلاس را پیش می‌بردند. در پایان هر جلسه فیلم ضبط شده کلاس در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. برای دانشجویان دانشگاه‌های همکار تخفیف برای شرکت در دوره در نظر گرفته‌شد. همچنین در صورتی که در این دوره شرکت‌کنندگان اعلام نارضایتی داشتند تمامی وجه پرداخت شده بازگشت داده‌شد. در پایان دوره 61 ساعته آموزشی، آزمونی برگزار گردید که درصورت کسب نمره قبولی، مدرک معتبر بین‌المللی از آکادمی DAS انگلستان به شرکت‌کنندگان اهدا شد.
در زمینه بهداشت شغلی، ایمنی و محیط زیست، از دهه‌های قبل، برخی شرکت‌های بین‌المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استانداردهای کاربردی نمودند. استانداردهای مذکور که عمدتا با مخفف HSE-MS معرفی شده‌اند. HSE-MS بیان‌کننده دو استاندارد ایزو 45556 و سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 64556 می‌باشد. HSE-MS مخفف Health, Safety & Environment Management System به معنای سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست می‌باشد. هر مجموعه‌ای که دارای گواهینامه HSE باشد بدین معناست که آن مجموعه در راستای فعالیت خود و اجرای فرآیندهای تعریف شده‌اش، کلیه الزامات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان خود و همچنین الزامات مربوط به محیط زیست را رعایت می‌کند. در واقع سازمانی که موفق به طراحی، مستندسازی، استقرار و اخذ گواهینامه ایزو 45556 و گواهینامه سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 64556 گردد، همان سیستم مدیریت HSE را
پیاده‌سازی کرده‌اند. با استقبال شرکت‌های متقاضی پیاده‌سازی HSE-MS و همچنین جا افتادن اصطلاح اچاسای در افکار عمومی جامعه و به‌خصوص کارفرمایان، کم‌کم نام گواهینامه HSE-MS بر سر زبان‌ها افتاد و دیری نگذشت که این گواهینامه فراگیر شد. امروزه در اکثر مناقصات، کارفرمایان پیمانکاران خود را ملزم می‌کنند که گواهینامه HSE-MS داشته باشند که همین خود دامن به فراگیرتر شدن گواهینامه میزند.
از مزایای طراحی و پیاده‌سازی سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش حوادث در محیط‌های کاری ︎▪
کاهش عواقب بلندمدت در زندگی کارکنان به واسطه کاهش صدمات جانی و نقص عضو ︎▪
افزایش در ارائه تولید و یا خدمات بیشتر ︎▪
افزایش انگیزه کارکنان به دلیل کار در یک محیط ایمن و ایده‌آل ︎▪
شناسایی و ارزیابی خطراتی که در محیط وجود دارد اما دیده نمی‌شود ︎▪
کاهش ضایعات (چه محصول باشد و چه خدمت) ▪
کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی شامل آلودگی آب، خاک و هوا ︎▪
نگهداری منابع طبیعی برای نسل‌های آینده ︎▪
مدیریت صحیح پسماندها ︎▪
کاهش بیماری‌ها و امراض از طریق حفظ محیط‌زیست ︎▪
عنواین اصلی دوره آموزشی سیستم مدیریت HSE (ایمنی، بهداشت و محیطزیست) به شرح زیر است:
تعریف ︎▪ HSE
رهبری و تعهد ︎▪
خط مشی و اهداف استراتژی ︎▪
سازمان و منابع و مستندسازی ︎▪
ساختار سازمانی و مسئولیت ︎▪
ارزیابی و مدیریت ریسک ︎▪
طرح‌ریزی ︎▪
اجرا و پایش و بازنگری ︎▪






ارسال کننده:صمدیان
تعداد بازدید:708
تصاویر مرتبط:


    برچسب ها
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    صوت
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن:
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    دانشگاه الزهرا
    تهران، میدان ونک، خیابان ده ونک، دانشگاه الزهرا(س)، معاونت فرهنگی و اجتماعی
    کدپستی :
    1993893973
    تلفن : 982188213547+    982185692496+ فاکس : 982188213547 +
     farhangi[at]alzahra.ac.ir
    تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.