۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

دوره آموزشی سیستم مدیریت HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست)

ارسال شده در تاریخ 1399/12/17
ساعت 03:38
دوره آموزشی سیستم مدیریت HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست)

به گزارش خانم مطهره صفری گرمارودی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی wkhdu معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه:
انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با مشارکت هلدینگ کاسپین و هفت انجمن دیگر از دانشگاه‌های سراسر کشور، " دوره آموزشی سیستم مدیریت HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست)" را با هدف آشنایی دانشجویان با استاندارد سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در روزهای پنج شنبه و جمعه از 7 الی 15 اسفندماه 1399 و با تدریس دکتر مجید شرافتی نژاد با حضور 51 نفر از علاقمندان در فضای ادوب کانکت برگزار کردند.
HSE مخفف کلمات health safety و environment به معنای سلامت، ایمنی و محیط زیست است. که در اصطلاح به HSE یا بهداشت حرفه‌ای تبدیل شده‌است. HSE و بهداشت حرفه‌ای از ما در برابر ریسک‌های موجود در محل کار حفاظت می‌کند. کارکنان و کارفرمایان هر دو ذی نفع کنترل ریسک‌ها و خطرات شغلی هستند. پیمانکاران از طریق اعمال HSE به پیشرفت خود کمک می‌کنند و از طرف دیگر کارمندان آن‌ها ساعات کاری مفیدتری خواهند داشت.
در حقیقتHSE علم و هنری است که بامحدود کردن ریسک‌ها اقدامی کارامد در راستای حفاظت از انسان‌ها ،تجهیزات و منابع مالی برمی‌دارد. گاهی اشتباها تصور می‌شود که HSE یک حرفۀ درمانیست درحالیکه تنها بخشی از HSE درمان و دارای موقعیت‌های درمانیست. در واقع بهداشت حرفه ای و HSE با کاهش درمان‌های تخصصی و شغلی به نفع کارفرمایان عمل می‌کند.
گواهینامه HSE در کنار آموزش تخصصی HSE برای پیمانکاران ضروری است. امروزه پیمانکارانی که گواهینامهHSE ندارند به راحتی از بازار رقابت حذف می‌شوند. HSE و مدیریت بهداشت و سلامت در محل کار اصولی برای متوقف کردن عوامل زیان‌آور محیط کار است. تمام مشاغل تا حدودی دارای عوامل زیان‌آور هستند. HSE به کنترل این عوامل می‌پردازد. به طور مثال در تماس بودن با مواد خطرناک، حرکات تکراری، پوسچر نامناسب، کار در شب، ارتعاش، گردوغبار تنها تعدادی از عوامل زیان‌آور محیط کار است.
مدرس دوره با گفتن مثال‌های متعدد و بیان مفاهیم اصلی این سیستم کلاس را پیش می‌بردند.
عنواین اصلی کلاس به شرح زیر است:
1. تعریف HSE
2. رهبری و تعهد
3. خط مشی و اهداف استراتژی
4. سازمان و منابع و مستندسازی
5. ساختار سازمانی و مسئولیت
6. ارزیابی و مدیریت ریسک
7. طرح‌ریزی
8. اجرا و پایش و بازنگری
از دید شرکت کنندگان نقاط قوت این کلاس نحوه ارائه، تدریس مفهومی، ذکر مثال‌های کاربردی، ایجاد مشارکت در کلاس و پاسخ‌گویی مناسب استاد است. همچنین این دوره با رضایت 93 درصدی شرکت کنندگان همراه بود.







ارسال کننده:صمدیان
تعداد بازدید:688
تصاویر مرتبط:


    برچسب ها
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    صوت
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن:
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    دانشگاه الزهرا
    تهران، میدان ونک، خیابان ده ونک، دانشگاه الزهرا(س)، معاونت فرهنگی و اجتماعی
    کدپستی :
    1993893973
    تلفن : 982188213547+    982185692496+ فاکس : 982188213547 +
     farhangi[at]alzahra.ac.ir
    تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.