۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

برگزاری وبینار علمی المصطلحات البلاغیة فی المصادر العربیة و الفارسیة(اصطلاحات بلاغی در منابع عربی و فارسی)

ارسال شده در تاریخ 1399/10/14
ساعت 09:59
برگزاری وبینار علمی المصطلحات البلاغیة فی المصادر العربیة و الفارسیة(اصطلاحات بلاغی در منابع عربی و فارسی)

انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیّات عربی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه الزهرا ( س)، و با مشارکت انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبایی وبیناری با عنوان «المصطلحات البلاغیة فی المصادر العربیة و الفارسیة در روز شنبه مورخ 13 دی ماه در اسکای روم از ساعت 18:30 تا 20 و با حضور 80 شرکت کننده برگزارنمود. این برنامه آموزشی فرهنگی با سخنرانی آقای دکتر احسان صادق اللواتی مدیر گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه «سلطان القابوس» مسقط پایتخت عمان و حضور و صحبت سرکار خانم دکتر بوعلی مشاور انجمن زبان وادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبایی و سرکار خانم دکتر مشکین فام عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و دیگر اساتید بزرگوار هر دو دانشگاه و با حضور دیگر اعضای هر دو انجمن و دانشجویان از دیگر دانشگاه ها به اجرا رسید .
آقای دکتر احسان صادق اللواتی سخنران این بحث تخصصی بود.
دکتر اللواتی سخنرانی خود را با اشاره به بحران و مشکل مصطلحات بلاغی که از دیرباز تا به امروز با آن مواجه هستیم، شروع نمودند. کما اینکه این بحران اصطلاح در سایر علوم مانند زبان شناسی جدید، نقد، معناشناسی به چشم می خورد؛ زیرا بسیاری از پژوهشگران برمیگردد، زیرا آنها با اصطلاحات آشنا نبوده و آنها را نمی شناختند؛ به عنوان مثال اصطلاحات مناسب با استعاره، مجاز، تضاد، تکافؤ، تناقض و... را نمی شناختند و کلیه ی مباحث مرتبط با علم بیان را مجاز قلمداد می نمودند. مصطلح تضاد نزد یک بلاغی ممکن بود نزد بلاغی دیگر تکافؤ یا تناقض و ...اطلاق شود. نکته مهمی که دکتر اللواتی به آن اشاره داشتند این بود که هنگام مواجه شدن با یک متن یا یک اصطلاح،لازم است که جایگاه مصطلح مطرح شده در معجم فردی که آن را استفاده کرده است شناخته شود؛ زیرا هر نویسنده، ادیب و شاعری برای خود دارای معجمی است و ممکن است یک اصطلاح نزدیک شاعر و ادیب با شاعر و ادیب دیگر متفاوت باشد. و در آخر به تالیفات خود در زمینه علوم بلاغی اشاره نمودند که از آن جمله می توان کتاب «قراءات شعریة و نثزیة، نافذة علی القصة الفارسیة الحدیثة، النقد النصی، مع المصطلح البلاغی و النقدی، فی السرد العمانی المعاصر را نام برد.
در پایان به سوالات مطرح شده از سوی حاضرین پاسخ داده شد.
تحت تأثیر غرب قرار گرفته اند. در ادامه به این نکته تصریح نمودند که قسمت عمده و اعظم مشکلات به متون بلاغی قدیمی
پیشنهاد می گردد که دانشگاه ها با برگزار کردن این قبیل وبینارها و ارتباط گیری بیشتر با دانشگاه های خارج از کشور، در غنیسازی علمی دانشجویانی که در رشته های زبان خارجه تحصیل می کنند، همچنان پویا باشند.
 

ارسال کننده:
تعداد بازدید:2005
تصاویر مرتبط:
tempShow
برچسب ها
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
صوت
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ده ونک،دانشگاه الزهرا،دانشکده ادبیات
 adabiat[at]alzahra.ac.ir
کدپستی : 1993893973 تلفن : 982188048038+
فاکس :
982188048038+
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.