۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

پایایی در آزمون ها و ارزشیابی آن ها

ارسال شده در تاریخ 1400/09/14
ساعت 12:38
پایایی در آزمون ها و ارزشیابی آن ها

عنوان: پایایی در آزمون ها و ارزشیابی آن ها
نویسنده : جی.پاتریک میر
مترجم : سیده فاطمه موسوی/ بلال ایزانلو

پیشگفتار مترجمان
در تعریف اندازه¬گیری گفته می‌شود، اندازه¬گیری فرایندی است که تعیین می‌کند یک شخص یا شی چه مقدار از یک ویژگی برخوردار بوده، که این امر توسط ابزار صورت می¬گیرد. فرایند ساخت و چگونگی اعتماد به ابزارهایی که برای ارزیابی ویژگی¬های مختلف آموزشی، تربیتی، روان¬شناختی و... تهیه می¬شوند، مورد توجه متخصصان حوزه¬ی سنجش و اندازه¬گیری، روان¬سنجی، آمار و... بوده است. ابزاری که علاوه بر ارزیابی ویژگی¬های مذکور، مبنای تصمیم¬گیری و قضاوت در خصوص شایستگی¬ها، جایابی¬ها، برای افراد مورد ارزیابی قرار گرفته و متضمن فراز و فرودهایی در سرنوشت شغلی، آموزشی، تربیتی، استخدامی و... آن¬ها خواهد بود.
هیچ نوع سنجشی عاری از خطا نیست، این خطا آن¬گاه که نمرات حاصل از ارزیابی ملاک عمل و اقدامات تشخیصی و درمانی قرار می¬گیرند، اهمیّت بیش¬تری پیدا می-کند. لذا، متخصصان سنجش همواره در پی این هستند تا با وضع قواعد مشخص و علمی، خطای اندازه¬گیری را به حداقل رسانده و آن را محاسبه کنند. یکی از این ویژگی¬ها، اعتبار، دقت و قابلیّت اعتماد یا به عبارتی پایایی ابزار اندازه¬گیری است که از موضوعات بسیار مهم در امر جمع¬آوری اطلاعات و مشاهدات می‌باشد. مفهوم کلی این ویژگی این است که یک ابزار اندازه¬گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به¬دست می¬دهد، یعنی ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد. این کیفیت، در هر نوع اندازه‌گیری، یک امر اساسی است که اطلاع داز شرایط و ویژگی¬های آن برای پژوهش¬گران تربیتی و متخصصان سنجش و اندازه¬گیری اهمیت و ضرورتی ویژه می-یابد. از آنجایی که این موضوع در کتاب¬های روش تحقیق و سنجش به طور مختصر مطرح شده است، تهیه¬ی محتوایی با تفصیل موضوعی بیش¬تر، مهم جلوه می¬نمود. این کتاب در شش فصل شامل مقدمه، طرحهای گردآوری دادهها، پیش‌فرضها، روشها، نتایج و بحث و خواندنیهای پیشنهادی توسط انتشارات آکسفورد منتشرشده است. متن حاضر جزو مجموعه کتاب¬های حوزه روان¬سنجی و آمار دانشگاه آکسفورد است؛ مترجمان این اثر ارزشمند با دارابودن سهمی برابر در ترجمۀ¬ کتاب حاضر با احساس چنین ضرورتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلیِ رشته¬های مرتبط با این موضوع، اقدام به ترجمه و ویراستاری فنی و علمی این کتاب نموده¬ و توسط انتشارات رشد (ناشر تخصصی کتب روان¬شناسی و علوم تربیتی) به چاپ رسانده¬اند. امید است کاستی¬ها و ضعف¬های آن با لطف و بذل توجه بیش¬تر خوانندگان گرامی جبران گردد.


تعداد صفحه : 168
شابک : 9786003511309
سال انتشار : 1398
ناشر : رشد

ارسال کننده:
تعداد بازدید:274
تصاویر مرتبط:
tempShow
برچسب ها
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
صوت
دانشگاه الزهرا
تهران،ده ونک، میدان شیخ بهایی، درب شرقی دانشگاه الزهرا، جنب مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا ،ساختمان کتابخانه مرکزی
centrallibrary.management[at]alzahra.ac.ir
کدپستی : 1993891176 تلفن : 021-85692228
فاکس :
021-88041575