۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

تولید بیولوژیک نانوذرات به عنوان راه حلی برای مقابله با چالش آلودگی محیط زیست

ارسال شده در تاریخ 1401/09/12
ساعت 10:40
تولید بیولوژیک نانوذرات به عنوان راه حلی برای مقابله با چالش آلودگی محیط زیست

نام کتاب: تولید بیولوژیک نانوذرات به عنوان راه حلی برای مقابله با چالش آلودگی محیط زیست

مولف/ مولفان: دکتر پریچهر حناچی، مطهره حقیقت جو، مبینا کرمی ارگنه

مترجم/ مترجمان:

ناشر: انتشارات نوروزی

تاریخ نشر: 1401

تعداد صفحات: 243 ص.

شابک: 3-2261-02-622-978

موضوع: نانوذرات جنبه­های زیست محیطی

         نانوتکنولوژی زیستی

         آلودگی جنبه­های زیست محیطی

توضیحات:

رشد فزاینده ی علم و فناوری در دنیا موجب گسترش مرزهای دانش و در هم تنیده شدن شاخه های مختلف علوم شده است. علم نانوتکنولوژی که تلفیقی از دانش فیزیک، ریاضی و کامپیوتر می باشد نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. ناکارآمدی روش های شیمیایی و فیزیکی، رفع آلودگی های زیست محیطی، کاربردهای مختلف نانوتکنولوژی در پزشکی و بیوتکنولوژی موجب گسترش این علم در حوزه های مختلف علوم پایه شده است که ماحصل آن پدید آمدن دانش میان رشته ای جدیدی به نام نانوبیوتکنولوژی است.

نانوذرات به عنوان کوچک ترین ساختارهای نانویی نقش بسیار ویژه ای را در نانوتکنولوژی ایفا می کنند. کاربرد آن ها در حوزه هایی مانند ساخت نانوداروها، ساخت تجهیزات پزشکی، استفاده در علوم سلولی مولکولی، نشانگرهای زیستی، درصنعت بسته بندی و صنعت تهیه ی غذا مثالی از گستردگی کاربرد این نانوساختارها در حوزه ی علوم پایه است. به همین دلیل مطالب این کتاب به این دسته از ساختارهای نانویی اختصاص پیدا کرده است.

یکی از مهم ترین شاخه های نانوذرات، نانوذرات فلزی می باشند. قرار گرفتن در ابعاد نانو موجب تغییر خصوصیات کلی این مواد می شود. و در بیشتر موارد این تغییر خصوصیات موجب کاربرد ویژه ی این دسته از ساختارها در حوزه های مختلف می گردد. برای مثال نانوذرات اکسیدفلزی خاصیت فوتوکاتالیستی دارند که با تابش اشعه فرابنفش الکترون های لایه ی ظرفیت آن ها به باندهای بالاتر رفته و ساختار الکترونی ماده تغییر می کند. سپس این الکترون تحریک شده می تواند برای تجزیه ی مواد مانند آلودگی های آلی و یا میکروپلاستیک ها به کار بروندودر فصل آخر این کتاب به میکروپلاستیک ها به عنوان یکی از معضلات محیطی و راه حل رفع این چالش با استفاده از نانو ذرات اشاره کرده است. هدف این کتاب اشنایی با تولید بیولوژیک نانوذرات به عنوان راه حلی برای مقابله با چالش آلودگی محیط زیست است.

ارسال کننده:
تعداد بازدید:605
تصاویر مرتبط:


    برچسب ها
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    صوت
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن:
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    دانشگاه الزهرا
    تهران،ده ونک، میدان شیخ بهایی، درب شرقی دانشگاه الزهرا، جنب مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا ،ساختمان کتابخانه مرکزی
    centrallibrary.management[at]alzahra.ac.ir
    کدپستی : 1993891176 تلفن : 021-85692228
    فاکس :
    021-88041575