۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

تغییرات بیوشیمیایی در اختلال آپنه خواب و ارتباط بیماریها با آن

ارسال شده در تاریخ 1401/09/12
ساعت 10:30
تغییرات بیوشیمیایی در اختلال آپنه خواب و ارتباط بیماریها با آن

نام کتاب: تغییرات بیوشیمیایی در اختلال آپنه خواب و ارتباط بیماریها با آن

مولف/ مولفان: دکتر پریچهر حناچی، دکتر شبنم محمدی

مترجم/ مترجمان:

ناشر: انتشارات نوروزی

تاریخ نشر: 1399

تعداد صفحات: 184ص.

شابک: 4-021287-622-978

موضوع: سندرم­های وقفه تنفسی هنگام خواب

          سندرم­های وقفه تنفسی هنگام خواب جنبه­های فیزیولوژیکی

          اختلالات خواب فیزیولوژی بیماری­ها

توضیحات:

اختلالات تنفسی حین خواب شامل مجموعه ای از نشانه ها و علائم بالینی از جمله وقفه کامل یا نسبی تنفسی حین خواب (آپنه و هیپوپنه) و تغییر الگوی تنفسی است. این اختلالات با تاثیر بر الگوی خواب ممکن است منجر به خواب آلودگی و یا خستگی طی روز و در نتیجه اختلال عملکرد روزانه و کاهش کیفیت زندگی شوند.آپنه انسدادی حین خواب شایع ترین اختلال تنفسی حین خواب به شمار می رود که به علت تاثیر ناخوشایندی که بر روی خواب مبتلایان گذاشته و همچنین اختلال در اکسیژن شریانی ،باعث پیامد های ناگوار متعددی می شود. از جمله این پیامدهای ناگوار می توان به افزایش خطا و اشتباه طی فعالیت روزانه،تصادفات مرگبار، حوادث شغلی، سندرم متابولیک و بیماری های قلبی عروقی و حتی مرگ ومیر ناشی از سکته های قلبی و مغزی اشاره کرد.

یکی از مشکلات مهم،تاخیر در تشخیص این بیماری است.با وجود پیشرفت های پزشکی حدودا در 10% موارد آپنه انسدادی حین خواب تشخیص داده شده و درمان می شوند و در حدود 90% موارد بدون تشخیص می مانند.مهم ترین علائم این بیماری یعنی احساس خستگی و خواب آلودگی،تحریک پذیری،فشارخون بالا و غیره غالبا پزشک را به سمت بیماری های دیگر سوق می دهد و مهم ترین علامت بیماری یعنی خروپف شبانه و وقفه های تنفسی حین خواب به علت آن که در خواب بروز کرده و با بیداری برطرف می شوند،بیمار متوجه آن ها نشده و اطرافیان نیز غالبا این علائم را جدی نمی گیرند. از نظر شیوع 3-5% مردم دچار آپنه انسدادی هستند که 85% آن هارا بالغین مرد تشکیل داده و دو سوم مبتلایان چاق هستند.

با توجه به شیوع، پیامدهای ناگوار و مرگبار بودن برخی از این پیامدها، اهمیت این موضوع دوچندان می شود که می توان با درمان به موقع و درست از این خطرات جلوگیری کرد.

به همین دلیل در این کتاب در باب انواع تغییرات بیوشیمیایی در اختلالات تنفسی حین خواب و نحوه ی تشخیص و درمان مناسب آن بحث می شود.

ارسال کننده:
تعداد بازدید:569
تصاویر مرتبط:


    برچسب ها
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    صوت
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن:
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    دانشگاه الزهرا
    تهران،ده ونک، میدان شیخ بهایی، درب شرقی دانشگاه الزهرا، جنب مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا ،ساختمان کتابخانه مرکزی
    centrallibrary.management[at]alzahra.ac.ir
    کدپستی : 1993891176 تلفن : 021-85692228
    فاکس :
    021-88041575