۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

آموزش فارسی گفتاری برمبنای فیلم

ارسال شده در تاریخ 1400/10/01
ساعت 10:37
آموزش فارسی گفتاری برمبنای فیلم

 
 آموزش فارسی گفتاری برمبنای فیلم
برای فارسی‌آموزان سطح میانی و پیشرفته
(ویراست اول)

مولفان: خدیجه کریمی علویجه، اعظم رستمی


ناشر: انتشارات بین‌المللی آزفا
نوبت چاپ اول: 1401
امروزه با توجه به گسترش ارتباطات بین جوامع و کشورهای مختلف، زبان¬آموزی از اهمیت ویژه¬ای برخوردار شده است و در این میان، زبان فارسی مورد اقبال روزافزون علاقه‌مندان به فرهنگ و زبان مردم ایران قرار گرفته است. در این شرایط، تولید منابع درسی مناسب و کارآمد جهت آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم/خارجی همواره یکی از مهمترین دغدغه¬های آموزشی دست¬اندرکاران این رشته بوده است. ایجاد منابع چندرسانه‌ای در این زمینه به‌خصوص منابع مرتبط با فارسی گفتاری که در ارتباط مستقیم با زندگی و گفتگوهای روزمره هستند از نیازهای اصلی فارسی‌آموزان است که تا کنون مورد توجه اندکی قرارگرفته است. جهت رفع این نیاز، کتاب حاضر با دستاویز قرار دادن فیلم‌های سینمای معاصر ایران، به مهارت‌های شنیدن و درک مفهوم و کاربرد واژه¬ها و اصطلاحات موجود در گفتگوهای روزمره‌ی فارسی، خواندن متون مرتبط با مکالمات و فیلمنامه‌ها، صحبت کردن درباره موضوعات و اصطلاحات فیلم‌ها و تمرین نوشتن درمورد آنها در قالب تمرین‌های متنوع و متعدد پرداخته است. با توجه به دشواری‌های نگارش فارسی گفتاری، تلاش شده است که قواعد نگارشی واحدی در کلیه دروس به‌کار گرفته شود و در تمرین‌های مختلف، توجه فارسی‌آموزان به تفاوت‌های فارسی گفتاری و نوشتاری جلب شود به‌نحوی‌که پس از مدت کوتاهی، فارسی گفتاری و نگارش آن به‌راحتی قابل فهم باشد.

باتوجه به جذابیت¬های دیداری و شنیداری فیلم ها و قابلیت آنها برای انتقال اطلاعات مستند از سبک زندگی ایرانی و همچنین به جهت خلاء موجود در مواد آموزشی چندرسانه‌ای اصیل (authentic)، این کتاب به عنوان اولین محصول آموزشی زبان فارسی مبتنی بر فیلم‌های ایرانی، منبع مناسبی برای آموزش زبان فارسی به¬ویژه به عنوان یک دوره آموزش زبان با ملاحظه‌ی چهار مهارت اصلی، محسوب می‌شود که به اقتضای ماهیت فیلم‌ها و به واسطه تمرین‌های خلاقانه و متنوع می¬تواند زمینه آموزش زبان گفتاری و اصطلاحات روزمره زبان فارسی را به ساده‌ترین و مؤثرترین شکل فراهم نماید. با این رویکرد، می‌توان اهداف کتاب موجود را به‌صورت زیر خلاصه نمود:
1. تولید محتوا در قالب آموزش فارسی گفتاری با ارائه تمرین¬های مربوط به گفتارها و اصطلاحات به کاررفته در زندگی روزمره
2. آشناسازی زبان¬آموزان با تفاوت¬های فارسی نوشتاری و گفتاری در قالب ارائه صورت¬های گفتاری اقسام مختلف واژگان در گفتگوها
3. قراردادن فارسی‌آموران در معرض ژانرهای مختلف فیلم‌های ایرانی و واژگان مرتبط با آنها
4. آشناسازی فارسی‌آموزان با اقشار، مشاغل و طبقه‌های اجتماعی ایران و سبک‌های مختلف گفتاری آنها
5. آشنایی زبان¬آموزان با فارسی کاربردی در موقعیت‌های مختلف مانند دانشگاه، فرودگاه، مطب پزشک، ایستگاه راه‌آهن، مهمانی، رستوران و غیره.
6. آماده¬سازی فارسی¬آموزان برای ورود به جامعه‌ی ایران و بالا بردن قدرت درک گفتگوهای روزمره فارسی
 
شابک: 1-970865-622-978

ارسال کننده:
تعداد بازدید:285
تصاویر مرتبط:


    برچسب ها
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    صوت
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن:
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    دانشگاه الزهرا
    تهران،ده ونک، میدان شیخ بهایی، درب شرقی دانشگاه الزهرا، جنب مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا ،ساختمان کتابخانه مرکزی
    centrallibrary.management[at]alzahra.ac.ir
    کدپستی : 1993891176 تلفن : 021-85692228
    فاکس :
    021-88041575