۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

روان‌شناسی در سینمای هالیوود

ارسال شده در تاریخ 1400/09/14
ساعت 12:41
روان‌شناسی در سینمای هالیوود

عنوان کتاب: روان‌شناسی در سینمای هالیوود
عنوان اصلی:Psychology at the movies, 2012
مولف: اسکیب د.یانگ ؛ ترجمه سیدفاطمه موسوی، لیلا گنجی
موضوع: سینما – جنبه روان شناسی
روانکاوی در سینما

خلاصه:
کتاب "روان‌شناسی درسینمای هالیوود" نوشته اسکیپ یانگ، ناظر به اهمیت سینما و استفاده آن از روان شناسی در سینمای هالیوود است. این کتاب، استفاده سینمای حرفه ای از روان شناسی را به عنوان یک اصل مسلم وضرورتی هنری به خوبی مطرح کرده است. تلفیق خوب مباحث سینما و موضوعات روان شناختی، هردو ، به منزله دو بال محتوایی وساختاری، سینمای اثرگذار را مطرح می سازد.
. موضوعاتی چون: نماد درفیلم، رفتارانسانها درسینما، کهن الگوها و تعارضات فردی واجتماعی، تاثیر نمایش در بهبود اختلالات روانی، هیجان دهی، درک روایی فیلم، برانگیختگی هیجانی و انگیزشی، الگو سازی و شکل‌دهی رفتار، تغییر نگرش و ایجاد تصورات قالبی و باورها و استفاده از فیلم در روان درمانگری فردی وجمعی، ازجمله موضوعاتی هستند که دراین کتاب بحث شده و تعامل نزدیک سینما و روان شناسی را به رخ کشیده است.
ترجمه این کتاب توسط اساتید هنرشناس دانشگاه الزهرا و دانشگاه آزاداسلامی بوئین زهرا، خانم‌ها دکتر سیده فاطمه موسوی و دکتر لیلا گنجی، به خوبی صورت پذیرفته است. دغدغۀ اصلی مترجمان، طرح ضرورت تلفیق و یا بهتر بگوییم، تعامل روان‌شناسی و سینما برای تاثیر بیشتر درجهت انتقال معنی بوده است. مترجمان محترم درپی تذکر این واقعیت هستند که سینمای هالیوود با اهداف آشکار و پنهان خود، سعی دارد ایدئولوژی و "رویای امریکایی" را به بهترین شکل د رذهن وجان مخاطبان خود در سراسر عالم جریان دهد. طبیعی است میزانی ازموفقیت این سینما بدلیل استفاده از علم روان شناسی برای انتقال مضامین ومعانی مورد نظرخود بوده است.
طبعا سینمای" نجیب" و"متعهد" نیز برای انتقال معانیِ بلند و والای الهی وانسانی خود نیازمند استفاده از زبان هنر، و بهره گیری از علومی چون روان شناسی است که قوانین آن برحیات روانی انسانها حاکم اند. درغیراین صورت، معانی به خوبی تا عمق ذهن وجان مخاطبان نفوذ نمی کند؛ خصوصا آنکه سینمای متعهد، رسالتی فراتر از حوزه ملی، وگستره ای به اندازه همه انسان‌ها دارد.

تاریخ نشر:1394
ناشر:سروش
تعداد صفحات:380
شابک: 9789641207986

ارسال کننده:
تعداد بازدید:284
تصاویر مرتبط:


    برچسب ها
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    صوت
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن:
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    دانشگاه الزهرا
    تهران،ده ونک، میدان شیخ بهایی، درب شرقی دانشگاه الزهرا، جنب مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا ،ساختمان کتابخانه مرکزی
    centrallibrary.management[at]alzahra.ac.ir
    کدپستی : 1993891176 تلفن : 021-85692228
    فاکس :
    021-88041575