۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر

تاريخچه و معرفي

ساختمان قدیم دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی در انجام خدمات آموزشی و پژوهشی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، مدیریت، حسابداری و خانواده، همچنان پیشتاز بوده و با برخورداری از اساتید مجرب دانشکده و همکاری سایر اساتید، برترین دانشکده ویژه بانوان در سطح منطقه (آسیا، خاورمیانه و یا کشورهای اسلامی) محسوب می شود.
این دانشکده توانسته است با تربیت بانوان مسلمان فرهیخته، موجبات ارتقای شغلی و پیشرفت حرفه‌ای آنان را فراهم سازد؛ همچنین با انجام پژوهش ها و مشاوره های کاربردی، انتشارات علمی و همایش های اثرگذار، شأن و منزلت دانشگاه و رتبه علمی آن را در قیاس با سایر دانشگاه های کشور ارتقا دهد.
رشته مدیریت ، حسابداری ، علوم اجتماعی، اقتصاد و مطالعات خانواده با قدمتی معادل قدمت دانشگاه الزهراء(س) از قدیمی ترین رشته ها در این دانشگاه است. همزمان با تاسیس مدرسه عالی دختران در سال 1343، رشته ای تحت عنوان مترجمی زبان های خارجی و منشیگری شکل گرفت. بعدها همین رشته با عنایت به گرایش های منشیگری و حسابداری به دو رشته مستقل خدمات اداری و حسابداری تقسیم شد.
تمامی رشته های مذکور در دهه 1350 تاسیس شده و از سال 1365 در قالب یک دانشکده مستقل به فعالیت خود ادامه داده اند. هم اکنون پنج رشته فوق پذیرش دانشجو در مقطع ارشد دارند و نیز در رشته اقتصاد و حسابداری پذیرش دانشجوی دکتری وجود دارد.
 دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی یکی از اولین دانشکده­ های دانشگاه الزهراء (س) است که در سال 1347 با دوگرایش حسابداری و منشی­گری در مدرسه عالی بانوان ایجاد شد. این دانشکده در سال 1365 به دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی تغییر نام یافت.

در حال حاضر این دانشکده بر حسب تعداد گروه، رشته، هیات علمی و دانشجو بزرگترین دانشکده دانشگاه الزهراء (س) است. این دانشکده متشکل از 6 گروه آموزشی، 24 رشته تحصیلی در سه مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی است.

54 نفر عضو هیات علمی تمام وقت در مراتب استادی، دانشیاری و استادیاری و بیش از 40 نفر عضو هیات علمی مدعو و دستیاران آموزشی، کادر علمی دانشکده را تشکیل می دهند. هم اکنون دانشکده دارای 1800 نفر دانشجو است که 800 نفر از آن ها در دوره ­های کارشناسی ارشد و 120 نفر از آن­ها در دوره­ های دکتری تحصیل می­کنند.

فعالیت­های پژوهشی اساتید و دانشجویان این دانشکده در نشریات معتبر علمی بین المللی منتشر شده و بسیاری از اساتید این دانشکده در مجامع علمی کشوری و بین المللی حضور فعال داشته و تعدادی از آن­ها خدمات ارزشمند مشاوره و علمی به نهادهای سیاستگذاری و حاکمیتی ارائه می­نمایند. همچنین بسیاری از موسسات عمومی و شرکت­های خصوصی از خدمات و مشاوره علمی اساتید این دانشکده در قالب طرح­های پژوهشی و عضویت در شوراها و کمیته های علمی بهره­ مند هستند. در حال حاضر در دانشکده دو موسسه پژوهشی شامل پژوهشکده صدر در حوزه اقتصاد و مرکز مطالعات کودکان و نوجوانان و جوانان با استفاده از همکاری کادر علمی، خدمات ارزشمندی به جامعه و صنعت ارائه می­نمایند.

نمایی از دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادیگروه­های آموزشی دانشکده به شرح زیر هستند:

1- گروه اقتصاد مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

2- گروه حسابداری مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

3- گروه حقوق مقطع کارشناسی

4- گروه علوم اجتماعی مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری

5- گروه مدیریت مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری

6- گروه مطالعات زنان و خانواده مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد

تاریخ به روز رسانی:
1401/07/04
تعداد بازدید:
8291
دانشگاه الزهرا
 تهران،خيابان شيخ بهايي شمالي،درب شرقي دانشگاه الزهرا، ساختمان مصلي نژاد، دانشكده علوم اجتماعي و اقتصادي   كدپستي : 1993893973
تلفن : 982188058491+ فاكس : 982188047862+
 socialeconomic[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.