۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور

امکانات دانشگاه الزهرا و جاذبه های اطراف

 مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه 
این مجموعه که به لحاظ طراحی و امکانات سمعی بصری از مجهزترین سالنهای برگزاری همایش در کشور است؛ در سال 1395 آماده بهره برداری گردید و شامل سالن های متعدد می باشد.
متراژ این مجموعه 3670 متر مربع است و دارای تالار اصلی با ظرفیت 624 نفر و تالار فرعی با ظرفیت 94 نفر است. 
در کنار این تالارها ضمن در نطر گرفتن مکانهایی جهت برگزاری غرفه های نمایشگاهی ، 3 سالن گردهمایی با ظرفیت های 84 نفر، 65 نفر و 55 نفر نیز وجود دارد.
مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا
 
مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا
 
مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا
 
سالن دکتر تورانی
این سالن همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در 1386 افتتاح گردید؛ مجهز به امکانات سمعی و بصری بوده و دارای 250 نفر طرفیت می باشد. هم چنین مجهز به مکانی جهت برگزاری نمایشگاههای تخصصی است.
سالن دکتر تورانی دانشگاه الزهرا 
نگارخانه مصلی نژاد
این نگارخانه که در طبقه همکف دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی واقع گردیده؛ توسط بنیاد فرهنگی مصلی نژاد احداث گردیده و در اردیبهشت ماه 1393 همزمان با افتتاح این دانشکده و با حضور آقای دکتر عباس مصلی نژاد فعالیت خود را آغاز نمود.
نگارخانه مصلی نژاد دانشگاه الزهرا 
نگارخانه کمال الدین بهزاد
نگارخانه تخصصی کمال الدین بهزاد با سه سالن مجزا جهت ارائه آثار در بلوار کشاورز تهران واقع گردیده و در تیر ماه سال 1382 افتتاح گردید. این مجموعه جهت برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی، ورک شاپ های هنری و جلسات نقد و بررسی نمایشگاه های هنری طراحی گردیده و از همان ابتدای فعالیت تاکنون آثار بسیاری از هنرمندان در آن به نمایش گذاشته شده است. 
نگارخانه کمال الدین بهزاد دانشگاه الزهرا 
سفره خانه سنتی ترمه
یکی از کهن ترین و زیباترین مکان¬هایی که دانشگاه الزهراء به دارا بودن آن افتخار می کند رستوران سنتی ترمه است که در دوره جنگ جهانی دوم کارخانه ریخته گری قطعات پل ورسک بوده و بعد از خروج آلمان ها این مکان جزء دارایی شرکت راه آهن باقی ماند و پس از الحاق این اراضی به دانشگاه الزهرا (س) در سایت شرقی آن واقع شده است. این مکان پس از مرمت و بدون هیچ گونه تغییر در بافت کلی آن مبدل به سفره خانه سنتی گردید.                 
سفره خانه سنتی ترمه  
رستوران سنتی ترمه 
مقبره مستوفی‌الممالک
مقبره مستوفی الممالک در داخل دانشگاه الزهرا (س) قرار دارد و از قدیمی‌ترین ساختمان‌های این دانشگاه محسوب می شود که مستوفی‌الممالک و برخی از اعضای خانواده وی در آن آرمیده‌اند.
میرزا حسن فرزند میرزا یوسف آشتیانی بود. (13 مهر 1254 برابر 5 رمضان 1292 ه‍. ق. آشتیان - 6 شهریور 1311 تهران)، خاندان او بیش از یک قرن مقام و لقب مستوفی‌الممالکی (وزیر دارائی) داشتند. تحصیلات را در خانه و زیر نظر معلمین خصوصی آغاز کرد. در سال 1301 از طرف شاه لقب مستوفی‌الممالک گرفت و دو سال بعد، پس از درگذشت پدرش، تمام مشاغل میرزا یوسف را به ارث برد. میرزا هدایت‌الله وزیر دفتر (پسر عموی پدرش) پیش‌کاری او را در اداره امور برعهده داشت. مستوفی در هنگام درگذشت میرزا یوسف، بیش از دوازده سال نداشت ولی شاه به احترام پدرش او را «آقا» خطاب می‌کرد.
میرزا حسن مستوفی‌الممالک معروف به «آقا»، یکی از مردان سیاست ایران بود که چند دوره نخست‌وزیر ایران در دوره قاجار و دوره رضا پهلوی شد. این مقبره ملک شخصی بوده و از آن خانواده مستوفی الممالک است.  
حیاط خانه مستوفی الممالک در دانشگاه الزهرا
خانه مستوفی الممالک در دانشگاه الزهرا 
مقبره مستوفی الممالک در دانشگاه الزهرا 
کافه واگن دانشگاه الزهرا (س)
در دانشگاه الزهرا (س) پشت گلستان چهار خوابگاه، با یک واگن قطاری مواجه می شوید که به گفته کارشناسان، از قدیمی‌ترین واگن‌های ایران است و از آن برای آموزش دانشجویان راه‌آهن استفاده می‌کردند. البته آوردن چنین واگن بزرگی آن¬ هم به منطقه‌ای از تهران که از ریل آهن خبری نیست مایه بسی شگفتی است.
در سال 1394 به همت مسئولان و به منظور رفاه دانشجویان این واگن و قطار به کافه واگن تبدیل شد و در آن انواع نوشیدنی و غذاهای سرد سرو شده و بدین ترتیب در محیطی صمیمی خاطرات دلنشینی برای دانشجویان رقم می خورد.
کافه واگن دانشگاه الزهرا 
کافه واگن دانشگاه الزهرا 
نمایی از داخل کافه واگن 
 امامزاده قاضی الصابر
بقعه متبرکه امامزاده ابوالقاسم قاضی صابر در ده ونک مجاور دانشگاه الزهرا (س) واقع شده‌ است. به نقل از نهایه الاعقاب آن حضرت در همان روستا متولد گردید و در علم نیز کمال امتیاز را داشته و بنا بر زیارتنامه موجود از نوادگان امام زین العابدین است. بقعه ایشان در سال 1302 ه. ق به وسیله مرحوم میرزا یوسف مستوفی الممالک صدر اعظم ناصر الدین شاه قاجار ساخته شد که سنگ مرمر با خطوط و اشعار شیوا و ضریح چوبی و تزیینات کاشیکاری و حسن سلیقه فراوان در آن بکار برد. این مکان زیارتی در یکی از کوچه‌های قدیمی ده ونک به نام کوچه امامزاده قرار دارد. ساختمان از خشت و گل بوده و بیش از 700 سال قدمت دارد. تا زمان قاجار، به دلیل جنگ‌ها و حوادث گوناگون طبیعی مخروبه بود و در زمان ناصرالدین شاه مرمت و به مرور به صورت آجری بازسازی ‌شد.
از نظر سندیت و اعتبار و اصل و نسب این امامزاده در رده نهم و از نظر تاریخی در میان امامزاده‌های دیگر در ردة چهاردهم قرار دارد. بنای امامزاده هشت ضلعی است و از نظر ساختاری شباهت بسیاری به خانه حضرت علی (ع) در کوفه دارد. در حیاط امامزاده هم چند نفر مدفون شده‌اند، از جمله عده‌ای از کسانی که متولی آستان بوده‌اند.
امامزاده قاضی الصابر 
امامزاده قاضی الصابر 
 
بوستان باغ ایرانی
باغ و عمارت میرزا حسن خان مستوفی الممالک مربوط به دوره قاجار است و با مساحتی حدود 3.4 هکتار در محدوده شهرداری منطقه 3 تهران در محله ده ونک واقع شده و بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی گردیده است. که با قدم زدن در کوچه پس کوچه هایش یادی از گذشته های نه چندان دور تهران می کنید. عمارت ها و خانه باغ¬های قدیمی یادآور آرامش و صفای مردم آن، از زیبایی¬های محله های قدیمی تهران هستند.
این اثر در سال 1381 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
باغ ایرانی در سال 1391 پس از آماده سازی، نام آن با تصویب اعضای شورای شهر به پاس قدردانی از زحمات چندین ساله مهندس مختاری، مدیرعامل سازمان پارکها به نام "بوستان مهندس علی محمد مختاری" تغییر نام پیدا کرد. تا به یکی از جاهای دیدنی تهران بدل شود.این باغ در نزدیکی دانشگاه و در محدوده ده ونک واقع شده است.
بوستان باغ ایرانی ده ونک  
باغ ملی ده ونک 
بوستان باغ ایرانی 
 

تاریخ به روز رسانی:
1397/10/26
تعداد بازدید:
130789
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:597
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن:
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 تهران، خیابان ده ونک، دانشگاه الزهرا ( س )
  کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188044040+
فاکس : 982188035187+
 pr[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.