۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند
آغاز کارگاه های ارتقا دانشگاه به تراز جهانی در زمستان 98
 
پیرو برگزاری موفقیت آمیز کارگاه های فاز سوم ارتقای دانشگاه به تراز بین الملل در تابستان و پائیز 98 و شرکت بیش از 560 نفر از اعضای هیات علمی، محققین پسادکتری و دانشجویان دکتری در بیش از 240 کارگاه طی مدت شش ماه، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بر اساس درخواست اساتید، مرحله سوم کارگاه ها را در زمستان 98 برگزار می کند.

کارگاه ها طبق برنامه زیر زمانبندی شده است. از حضور کلیه اساتید، محققین پسادکتری و دانشجویان دکتری در این کارگاه ها استقبال می شود.
 
 
 

ردیف

مدرس

زمان

ساعت

عنوان کارگاه

مکان برگزاری

شرح کارگاه

1

دکتر پیام حنفی زاده

5 بهمن

12- 9

فرآیند توسعه تئوری در پژوهش های علوم انسانی

مرکز نواوری و شکوفایی

هدف از برگزاری این دوره، آشنایی با ضرورت استفاده از تئوری ها و روش­های توسعه آن­ها در پژوهش­های علوم انسانی به عنوان یکی از سازوکارهای مهم بهبود کیفیت مقالات و چاپ آن ها در نشریات علمی معتبر بین المللی است. اهمیت این موضوع با نگاهی به مقالات چاپ شده در نشریات علمی برتر با محوریت قرار دادن «مشارکت تئوری ها در انجام پژوهش آشکار می­شود؛ این مشارکت از طریق تعیین ادراکات و پارادایم­های فکری محققان، گفتمان آن­ها با همتایان علمی و نیز توسعه تئوری­های معتبر پیشین صورت می­گیرد. بر این اساس، این کارگاه با هدف درخشش روزافزون دستاوردهای علمی کشور عزیزمان در حوزه علوم انسانی در سطح جهانی با تاکید بر جایگاه تئوری ها و روش­های توسعه آن­ها برگزار خواهد شد. بر این اساس و با استناد به نمونه های معتبر علمی، در این نشست به بررسی مفاهیم و لزوم مشارکت تئوری­ها در پژوهش پرداخته می شود و نحوه انتخاب آن­ها به همراه مصادیقی از تئوری­های پرکاربرد بیان خواهد شد؛ سپس، فرایند دیالکتیکی طرح تحقیق با محوریت قرار دادن روش­های توسعه تئوری­ها مطرح شده و در نهایت، روش­های اعتبارسنجی تئوری­های توسعه یافته ارائه میشوند.

2

دکتر نادر آل ابراهیم

6 بهمن

16-13

تکمیل پروفایل و بهبود وضعیت شاخص های اساتید در سامانه علم سنجی

سایت افق

سامانه علم سنجی دانشگاه الزهرا اطلاعات هر محقق را از روی پروفایل های آکادمیک موجود آن محقق خوانده و به صورت متمرکز نشان می دهد. محقق ابتدا لازم است پروفایل آکادمیک خود را در بانک های اطلاعاتی  SCOPUS ، Clarivate analytics (به اصطلاح آی اس آی)، و رزومه آنلاین خود را بر روی Google Scholar، Publons، و ORCID ایجاد و به روز رسانی نماید تا داده های مربوط به محقق به صورت صحیح برروی سامانه به نمایش درآید. سامانه امکان برقراری ارتباط با دیگر پروفایل های محقق بر روی Research Gate و سایت دانشگاه را نیز فراهم می نماید. بنابراین محقق لازم است تا پروفایل های جامع و کاملی را از خود ساخته و با نحوه به روزرسانی آن آشنا باشد و سپس به راهکارهایی که باعث بهبود پارامترهای نشان داده شده برروی سامانه علم سنجی می شود، آشنا گردد. مثلا اینکه چگونه می توان شاخص هرش و تعداد سایتیشن را بهبود داد و در عین حال شاخص خود استنادی را نیز پائین آورد. و یا چگونه میزان همکارهای بین المللی را افزایش داد و نویسندگان همکار را از ملیت های مختلف دعوت به همکاری نمود.

8 بهمن

12-9

15 بهمن

12-9

 
 

ردیف

مدرس

زمان

ساعت

عنوان کارگاه

مکان برگزاری

شرح کارگاه

3

دکتر ماندانا نوربخش و

خانم حوریه آقا بابا و نماینده شرکت پیام حنان

13 بهمن

12- 10

آموزش بارگذاری مقالات و مستندات علمی اساتید در آرشیو دیجیتال یا Repository   دانشگاه

سایت افق

در این کارگاه آموزش آرشیو دیجیتال یا Repository  دانشگاه به آدرس http://Repository.alzahra.ac.ir انجام می گیرد و چگونگی بار گذاری مستندات پژوهشی مانند مقاله، کتاب، کارگاه آموزشی، همایش، ثبت اختراع، هنری، گزارشات علمی، عکس، تصویر، صوت و ... صورت می پذیرد.

موارد بارگذاری شده در این سامانه در جستجوی Google رویت شده و باعث افزایش میزان رویت پذیری و ضریب تاثیر مقالات و مستندات شما می گردد و به شهرت اساتید دانشگاه کمک می کند. یکی از مزایای بارگذاری مستندات علمی در آرشیو دیجیتال، حفظ مستندات به عنوان خالق اثر است.

4

دکتر نادر آل ابراهیم

14 بهمن

15- 13

آماده سازی مستندات علمی جهت بارگذاری در آرشیو دیجیتال یا Repository دانشگاه با رعایت اصول اخلاق علمی

سایت افق

بارگذاری مستندات مختلف علمی مانند مقاله، فایل های آموزشی، کتاب، تز، داده، نرم افزار، ثبت اختراع، گزارشات علمی، عکس، تصویر، و صوت در آرشیو دیجیتال، باید با رعایت شرایط حق مالکیت معنوی و اصول اخلاق علمی باشد. بارگذاری مستندات علمی بر روی آرشیو های دیجیتال به محقق این امکان را می دهد تا ضمن ثبت آن اثر به نام خود، اثر را آزادانه در اختیار سایر محققیق قراردهد تا ضمن افزایش میزان رویت پذیری مستندات، ضریب تاثیر آنها نیز بالا رود و در نهایت محقق و دانشگاه از این شهرت بهره مند شوند. برای بارگذاری مستندات علمی در آرشیو دیجیتال محقق لازم است اصولی را رعایت نماید تا مستندات بارگذاری شده به سادگی در جستجوی گوگل به نام خالق اثر یافت شده و در عین حال هیچ مدعی از بابت عدم رعایت اخلاق علمی نداشته باشد. در این کارگاه دکتر آل ابراهیم با ذکر مثال های متعدد محققین را با نحوه آماده سازی مقاله جهت بارگذاری در آرشیو دیجیتال با رعایت اصول اخلاق علمی آشنا می نماید.

 
 

ردیف

مدرس

زمان

ساعت

عنوان کارگاه

مکان برگزاری

شرح کارگاه

5

دکتر سینا اسکندری

7بهمن

12- 9

روایت شناسی و تولید محتوای چند رسانه ای

(تبدیل مقاله و پایان نامه به زبان سمعی بصری)

مرکز نواوری و شکوفایی

با توجه به رشد روزافزون تولید مقالات علمی در جهان، فناوری اطلاعات ابزارهایی کم‎نظیر جهت افزایش رویت‎پذیری تولیدات علمی در اختیار افراد قرار داده است. از جمله این ابزارها تولیدات چندرسانه‎ایها هستند که با جذابیت‎های بصری در تسریع روند افزایش رویت‎پذیری سهم به‎سزایی را دارا می باشند..

روایت زیربنای هر نوع بحث فرهنگی، علمی، اجتماعی و ... است. شناخت اصول اولیه روایت به پژوهشگران کمک می کند ایده خود که در دنیای آکادمیک به مقاله، پروپوزال و یا پایان نامه تبدیل شده است را به زبان سمعی بصری برای مخاطب عام بیان کنند. با توجه به محبوبیت شبکه های اجتماعی و استقبال کاربران از این شبکه ها، تولیدات باید همسوی ذائقه مخاطبین طراحی شود تا بازدید بیشتری از آن انجام پذیرد و طرح از محیط آکادمیک به جامعه انتقال پیدا کند.

از این رو معاونت پژوهشی با همکاری روابط عمومی دانشگاه الزهرا کارگاهی با عنوان روایت‎شناسی توسط یکی از پژهشگران دروه پسا دکترا که دوره دکترای تخصصی اش را در زمینه روایت شناسی رسانه گذرانده است، برگزار خواهد کرد.

این کارگاه که ویژه اسایتد، دانشجویان دکتری و پسا دکتری تدارک دیده شده است به آموزش چگونگی تبدیل تولیدات چندرسانه‎ای همراه با آموزش عملی گام به گام تهیه آن با ابزارهایی ساده خواهد پرداخت و درنهایت به شرکت‎کنندگان این کارگاه کمک خواهد شد تا طرح های علمی خود را به زبان سمعی بصری تولید کنند.

 
 

ردیف

مدرس

زمان

ساعت

عنوان کارگاه

مکان برگزاری

شرح کارگاه

6

دکتر سینا اسکندری

هماهنگی با دانشکده

هماهنگی با دانشکده

فوتوشاپ و پاورپوینت

(تبدیل مقاله و پایان نامه به زبان سمعی بصری جهت ارایه در 1 الی 3 دقیقه)

دانشکده

در تمام تاریخ، تصاویر نقش مهمی در انتقال اطلاعات به بشر داشته است. پیشرفت فناوری اطلاعات، ابزارهایی تخصصی را فراهم آورد که در تسریع و تزیین این تصاویر به لحاظ جذب مخاطب و انتقال اطلاعات تاثیر به سزایی داشت.

فوتوشاپ یکی از این ابزارهاست که با روشی ساده، امکانات وسیعی را در زمینه مصورسازی و ویرایش اطلاعات تصویری در اختیار افراد قرار می‏دهد.

با توجه به کاربرد وسیع فتوشاپ بسیاری از افراد نیازمند گذراندن دورههای آموزشی فتوشاپ حرفهای هستند. این نیاز برای افرادی از جمله نخبگان علمی که حجم گستردهای از محصولات علمی را تولید می‏کنند لازم و ضروری است. توانمندی نخبگان علمی در مصورسازی تولیدات علمی موجب افزایش رویتپذیری علم آنها در سطح جهانی میشود.

از این رو معاونت پژوهشی با همکاری روابط عمومی دانشگاه الزهرا در نظر دارد کارگاهی را ویژه اساتید، دانشجویان دکتری و پسا دکتری برگزار نماید تا شرکتکنندگان این کارگاه در نهایت قادر باشند به راحتی تولیدات علمی خود(مقالههای علمی، پایاننامه و ..) را در قالبهای متنوع و موثر به صورت چندرسانهای تهیه ، در مدت زمان کوتاه ( یک تا سه دقیقه ) ارائه و یا در شبکههای جهانی اطلاعات منتشر کنند. ابزار مورد استفاده در این کارگاه پاورپوینت و فوتوشاپ خواهد بود که پاورپوینت در جلسه یک ساعته و فوتوشاپ در جلسهای هشت ساعته برگزار خواهد شد.

پیش نیاز این کارگاه، روایت شناسی و تولید محتوای چند رسانه ای می باشد.

7

دکتر فاطمه بهمنی

12 بهمن

12- 10

آشنایی با فرآیند کد اخلاق

مرکز نواوری و شکوفایی

این نشست جهت آشنایی با کد اخلاق و پاسخ به پرسش های ذیل تدوین شده است: مصوبه اخلاق چیست؟ چرا اخذ مصوبه اخلاق برای شروع طرحنامه هایی که شرکت کننده انسانی دارند، ضروری است؟ اصول کلی اخلاق در پژوهش چه هستند؟ مهمترین نکاتی که باید برای اخذ کد اخلاق در تدوین پروپوزال لحاظ کرد، چیست؟

 
 

ردیف

مدرس

زمان

عنوان کارگاه

مکان برگزاری

شرح کارگاه

 

8

دکتر علی درهوشت

هماهنگی با دانشکده ها

نوشتن به منظور انتشار: نگارش مقالات علمی برای انتشار در نشریات علمی بین المللی

Writing for publication: Specific writing of articles for publishing in international academic journals

 

دانشکده

به نگارش در آوردن انواع متون علمی از قوانین و اسلوب خاصی پیروی می کند و برای هر نوع متن قالبی مشخص تعریف شده است. نوشتن مقالات قابل نشر در عرصه های بین المللی، داشتن آگاهی از قالب های منحصر به فرد را می طلبد که توسط مخاطبین خاص و عام این عرصه مورد قبول و استناد می باشد.
پژوهشگران شرکت کننده در این کارگاه آموزشی تفاوت ها ی مقاله نویسی و نوشتن دیگر متون علمی، مانند رساله، را می آموزند و خواهند توانست با آگاهی بیشتر نسبت به تولید مقالات علمی، که قابلیت انتشار درنشریات بین المللی را دارند، اقدام نمایند .

هماهنگی با دانشکده ها

معرفی انواع مقالات قابل نشر در نشریات علمی بین المللی شامل مفهومی، پژوهشی، مروری، مباحثه ای، و ..

Introduction to types of articles, publishable in international academic journals: review, conceptual, empirical, discussions, etc.

در حالی که اکثر پژوهشگران نوپا بر این باورند که فقط مقالات تولید شده از یک فرآیند پژوهشی شانس به چاپ رسیدن را دارند، نشریات علمی بین المللی پذیرای انواع دیگر مقالات مرتبط با حیطه مورد نظر خود نیز می باشند.
در این کارگاه آموزشی، انواع مقالات قابل پذیرش و چاپ توسط نشریات علمی بین المللی به پژوهشگران معرفی شده و آنها تشویق و راهنمایی می شوند تا با اعتماد به نفس بالاتر نسبت به تولید انواع مقالات اقدام نمایند.

 
 

ردیف

مدرس

زمان

عنوان کارگاه

مکان برگزاری

شرح کارگاه

8

دکتر علی درهوشت

هماهنگی با دانشکده ها

مسایل نویسندگی و مالکیت مقالات تک نویسنده و چند نوسنده ای

Authorship and ownership issues of multi-authored and single-authored manuscripts

دانشکده

تولید و انتشار مقالات علمی، تکالیف و حقوق خاصی را برای نویسندگانشان ایجاد می نماید. مقالاتی که چند نویسنده ای هستند، از این بابت پیچیدگی بیشتری دارند.
در این کارگاه آموزشی، شرکت کنندگان با وظایف و حقوق خود در فرآیند پژوهش، نگارش، و انتشار مقالات علمی بین المللی آشنا می شوند و خواهند توانست با آگاهی بیشتر نسبت به تشکیل تیم های پژوهشی اقدام نمایند.

هماهنگی با دانشکده ها

آشنایی با اصول صحیح و قابل قبول مکاتبات و تعامل با کمیته های بررسی مقالات در نشریات علمی بین المللی

Communications and interactions with international academic journals' editorial boards: acceptable formats and conventions

پژوهشگرانی که قصد انتشار مقالات خود در نشریات علمی بین المللی را دارند، برای مراودات خود با آن نشریات، ناگزیرند از زبان خاصی استفاده کنند. این امر نه تنها دانش کافی از زبان انگلیسی را می طلبد، بلکه آگاهی مشخصی ازانتخاب درست و بیان کلمات مرتبط است که به نویسندگان مقالات کمک می کند تا تعاملات صحیح و قابل قبولی با نشریات هدف داشته باشند.
در این کارگاه آموزشی شرکت کنندگان می آموزند که چگونه با پیروی از یک سبک خاص نگارش می توانند با نشریات علمی بین المللی به تعاملی سازنده برسند وموفق به انتشار مقالات خود در آن نشریات شوند.

هماهنگی با دانشکده ها

پژوهش، نگارش، انتشار: سه فرآیند اصلی سیستم پیچیده تولید مقالات پژوهشی

Researching, Writing, and Publishing: Complex System of Major Processes in Production of Research Articles

 

محصول فرآیند های "پژوهش، نگارش، و انتشار" مقالاتی هستند که در نشریات مختلف به چاپ می رسند. آگاهی داشتن از آشکار و نهان این سیستم پیچیده به پژوهشگران کمک می کند در زمان مناسب کنش یا واکنش های متناسب را از خود بروز دهند تا به انتشار موفق مقالات در نشریات هدف بیانجامد.
در این کارگاه آموزشی، سه فرآیند اصلی پژوهش، نگارش، و انتشار با نگاهی موشکافانه مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند.

هماهنگی با دانشکده ها

چگونگی، چرایی، و مراحل نگارش یک نامه توضیحی: نامه ای برای معرفی اولیه و عرضه مقالات به نشریات علمی بین المللی

Cover Letter Writing: Supporting Document for Submission of Articles to International Academic

Journals

 

نگارش نامه توضیحی یا کاور لتر برای معرفی اولیه وعرضه بازاری مقالات به نشریات علمی بین المللی امری اجتناب ناپذیر و درعین حال ضروری محسوب می شود.
در این کارگاه آموزشی، پژوهشگران با جزییات نگارش نامه توضیحی یا کاور لتر به طور کامل آشنا می شوند و قادر خواهند بود از این پس مقالات خود را با قدرت و اعتماد به نفس بالاتری به نشریات بین المللی معرفی کرده و برای انتشار آنها بازاریابی کنند.

 
 
 
544
امتیازدهی
میانگین امتیازها:1 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن:
توضیحات
 
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.