۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

گروه زبانشناسی

گروه زبان شناسی دانشگاه الزهرا (س) در سال 1383 تأسیس شده و در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فعال است. مدیران گروه به ترتیب: دکتر حق بین، دکتر ساسانی، دکتر حق بین، دکتر ساسانی، دکتر نوربخش، دکتر قطره ، دکتر عباسی و در حال حاضر دکتر قطره می باشند. این گروه هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد در دو گرایش زبان شناسی همگانی و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، و در مقطع دکتری در گرایش زبان شناسی همگانی دانشجو می پذیرد.

هدف اصلی این گروه مطالعه همه جانبه زبان فارسی به عنوان زبان فراملی و زبان علم ایران و یکی از زبان های اصلی آسیای میانه و خاورمیانه و جهان اسلام و همچنین مطالعه علمی زبان ها و گویش های متنوع و متعدد ایرانی و غیر ایرانی کشور است. در همین راستا تاکنون پایان نامه ها و مقاله های علمی متعددی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه نگاشته شده است و پژو هش های دیگری نیز در دست انجام است.

گروه زبان شناسی در زمینه مطالعات میان رشته ای نیز پیشتاز بوده است و در همین راستا تاکنون سه هم اندیشی در زمینه زبان شناسی و مطالعات بینارشته ای برگزار کرده است. همچنین برای نخستین بار در کشور نشست هایی با عنوان های فرهنگ نویسی، و اصطلاح شناسی و واژه گزینی با حضور متخصصان این حوزه ها برگزار کرده است.

از دیگر توانمندی های این گروه ارائه برخی درس های خاص مانند نشانه شناسی، زبان شناسی قضائی، فرهنگ نویسی، زبان شناسی پیکره ای و رده شناسی در مقطع کارشناسی ارشد است که برخی از آنها برای نخستین بار در این مقطع توسط این گروه ارائه شده اند. همچنین درس های زبان شناسی قضایی و فلسفه زبان برای اولین بار توسط این گروه در مقطع دکتری ارائه شده است.

دانشگاه الزهرا(س) از سال 1393 اقدام به تأسیس شعبه در استان آذربایجان غربی کرده و گروه زبان شناسی نیز به صورت فعال در تأسیس این شعبه شرکت داشته است. نخستین گروه دانشجویان زبان شناسی از نیمسال اول سال تحصیلی 1393 وارد این شعبه از دانشگاه الزهرا(س) شدند.

گروه زبان شناسی از جمله نخستین گروه هایی بود که اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود اقدام به بازنگری کامل سرفصل کارشناسی ارشد رشته های زبان شناسی و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و نیز سر فصل دکتری زبان شناسی همگانی کرد. همچنین سرفصل دو رشته نشانه شناسی و زبان شناسی ناشنوایی برای نخستین بار در ایران به دست این گروه تدوین شده است .

از برنامه های گروه در پنج سال آینده می توان تهیه سرفصل رشته های زبان شناسی قضائی و فرهنگ نویسی در مقطع کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجو در مقطع ارشد نشانه شناسی در صورت تصویب وزارت علوم اشاره کرد.
 
 مدیرگروه:دکتر فریبا قطره
دکتری زبانشناسی
مرتبه علمی: دانشیار
شماره تماس: 88048535
آدرس پست الکترونیکی: a.abbasi@alzahra.ac.ir
دفتر: داخلی 2342
 
 

تاریخ به روز رسانی:
1401/05/24
تعداد بازدید:
30216
گروه زبان شناسی
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ده ونک،دانشگاه الزهرا،دانشکده ادبیات
 adabiat[at]alzahra.ac.ir
کدپستی : 1993893973 تلفن : 982188048038+
فاکس :
982188048038+
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.