۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

گزارش وبینار "بنیادگرایی دینی، دلایل و راه حل ها "

ارسال شده در تاریخ 1400/09/09
ساعت 12:42
گزارش وبینار

وبینار " بنیادگرایی دینی، دلایل و راه حل ها " با سخنرانی جناب آقای دکتر حجت الله جوانی و سخنرانی جناب آقای دکتر الیور شاربرودت در روز 2 آذرماه 1400 توسط گروه پژوهشی مطالعات هند با همکاری گروه ادیان و عرفان دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.
 
 وبینار " بنیادگرایی دینی، دلایل و راه حل ها " با هدف ارتقاء سطح علمی دانشجویان در زمینه و حوزه مطالعات دینی را با سخنرانی جناب آقای دکتر حجت الله جوانی و سخنرانی جناب آقای دکتر الیور شاربرودت  در روز سه شنبه 2 آذرماه 1400 از ساعت 13 الی 15 با حضور 18 نفر از علاقه‌مندان در فضای آموزش مجازی توسط  گروه پژوهشی مطالعات هند با همکاری گروه ادیان و عرفان دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

این برنامه آموزشی با سخنرانی جناب آقای دکتر حجت الله جوانی مدیر محترم گروه پژوهشی مطالعات هند و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) و با حضور و سخنرانی جناب آقای دکتر الیور شاربرودت پژوهشگر حوزه مطالعات ادیان (به ویژه شناخت اقلیت های دینی) در دانشگاه بیرمنگام انگلستان و با حضور انجمن علمی و دانشجویان سایر دانشگاه ها و علاقمندان به اجرا رسید. سخنرانی اساتید گرامی تقریباً 120 دقیقه طول کشید و در پایان دانشجویان گرامی سوالات خود را مطرح کردند.
در این جلسه جناب آقای دکتر الیور شاربرودت، به بیان مفهوم و ریشه بنیادگرایی در بین مسیحیان، در فرهنگ اسلامی از نگاه برونی و درونی به اسلام، راه حل مطرح شده برای به چالش کشیدن بنیادگرایی اسلامی در نهضت های وهابیت و سلفی پرداختند، بنیادگرایی در بین محققان غربی و در فضای علمی و دانشگاهی در حدود 40 سال اخیر مطرح شده و در دهه های 1970 تا 1980 در گروه های مذهبی به کار برده شده که با مفهوم بنیادگرایی در اسلام، مسیحیت، یهودیت، هندوئیسم مواجه شده ایم نهضت های بنیادگرایانه پدیده‌ های بسیار مدرن و در نیمه دوم قرن بیستم مطرح شدند. ریشه بنیادگرایی به بنیادگرایی در بین پروتستان های آمریکایی در سال 1920 به بعد برمی‌گردد، در بنیادگرایی مسیحی با نظریه تکامل گرایی داروین مخالفت شده است. از نگاه برون دینی و از نظر محققان غربی، بنیادگرایان اسلامی به اهمیت نقش دین در عرصه اجتماعی و سیاسی تاکید می‌کنند. بنیادگرایی در درون فرهنگ اسلامی و در بین مسلمان ها دارای ایدئولوژی تکفیری هستند که ریشه آنها به خوارج باز می‌گردد آنها درک قشری و غیر مدارا گرایانه از دین دارند، درک تکفیری در قالب ایدئولوژی وهابیت و سلفی‌گری در عصر مدرن مطرح شده که درک متنوع از اسلام را رد کرده و مردود شمردن شیعه و صوفیه در آنها دیده می شود.
آقای دکتر الیور شاربرودت به چالش کشیدن بنیادگرایی در نهضت های مذکور وهابیت و سلفی گری را از طریق اندیشه‌های سیدجمال الدین اسدآبادی و شاگرد ایشان محمد عبدو که از متفکران معاصر در فرهنگ اسلامی در قرن 19 بوده را با محورهای مطالعه تاریخ اسلام و تنوع سنت های فکری آن، به رسمیت شناختن ریشه‌های تمدن اسلامی، تاکید بر وحدت اسلامی بیان فرمودند.
 

ارسال کننده:
تعداد بازدید:364
تصاویر مرتبط:
tempShow
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
صوت
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ده ونک،دانشگاه الزهرا،ساختمان مرکزی، معاونت پژوهش و فناوری کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188058923+ فاکس : 982188058923+
 india@alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.