۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

درباره گروه

  فلسفه و حکمت اسلامی 
Philosophy and Islamic Wisdom

 
  نظام آموزشی دانشجویان گروه فلسفه و کلام اسلامی بر پایۀ مطالعه مکاتب فلسفی مشاء، اشراق و ملاصدرا استوار است و در رشته فلسفه و حکمت اسلامی علاوه بر تاریخ فلسفه اسلامی از آغاز تا امروز به مباحث هستی شناسی و امور عامه و مباحث مربوط به الهیات و معاد پرداخته می شود. همچنین آثار فیلسوفانی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی، مورد بحث و مطالعه قرار می گیرد. افزون بر آن دروس متعددی در حوزه مطالعات کلامی بویژه کلام جدید در برنامه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی گنجانده شده است.
 
معرفی رشته فلسفه و کلام اسلامی:

رشته فلسفه و کلام اسلامی در جهت آشنا ساختن نسل جوان با میراث فکری و فلسفی ایران و اسلام و تلاش برای نشر و اعتلای آن؛ بررسی و شناسایی شاخه­ های نوین فلسفه؛ اشاعه­ی تفکر عقلانی و ترویج نگرش صحیح و اصولی نسبت به فلسفه؛ زمینه­ سازی مناسب برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی فلسفی و نظری؛ نشر تفکر عقلانی و اندیشه فلسفی و منطقی در جامعه؛ و زمینه سازی برای آموزش ها و پژوهش های بین رشته ای در جهت کارآمدی فلسفه گام برمی دارد .

توانایی های مورد نیاز این رشته:
علمی: ریاضیات قوی، زیرا ریاضیات پلی مناسب برای رفتن به سوی فلسفه می‌باشد.
جسمی: صاحب‌نظر باشد یعنی هم قدرت ذهنی و هم خلاقیت داشته باشد.
علاقمندی ذاتی: برای بدست آوردن پاسخ سوالاتی نظیر روابط علت و معلول در جهان هستی
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران: فعالیت در مراکز پژوهشی مثل دایره‌المعارف‌ها و پژوهشگاه علوم‌انسانی ، تبلیغ معارف اسلامی در سطح عمومی، تدریس در مراکز آموزشی و فرهنگی.

معرفی رشته حکمت متعالیه (مقطع دکترا):
حکمت متعالیه مکتبی فلسفی ایرانی است که در آن هم رگه های تحلیلی و نظری حضور جدی دارد و هم رگه های وجودی شهودی و دینی. این فلسفه بیش از هر فلسفه ای در ایران ناظر به رازها و نیازهای وجودی انسان است و از سوی دیگر امکانی را برای ما فراهم میکند که به واسطهٔ آن دلالت های پنهان فلسفی متون دینی را بخوانیم. همچنین نگرش وجودی خاص ناظر به انسان و هستی سبب شده این فلسفه پیوند عمیقی با حوزه های مختلف از جمله سیاست، اخلاق و روانشناسی پیدا کند و از آنجایی که حکمت متعالیه خاستگاه بومی و صبغه دینی دارد راهگشا بودن و کارآمد بودن آن در چارچوبی دینی و بومی است؛ بنابراین می تواند بیش از فلسفه هایی چون مشاء و اشراق در زمینه ها و اهداف اجتماعی همچون توسعه آموزش فرهنگ و اخلاق اثر بخش باشد.  

تاریخ به روز رسانی:
1402/04/06
تعداد بازدید:
32592
فلسفه و حکمت اسلامی
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ده ونک،دانشگاه الزهرا،ساختمان خوارزمی، طبقه سوم، دانشکده الهیات کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188058923+ فاکس : 982188058923+
 theology@alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.