۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

گروه زبان و ادبیات انگلیسی

گروه زبان و ادبیات انگلیسی در سال 1343 تأسیس شد و مدیران گروه از سال 1370 به ترتیب دکترفاطمه  راکعی، دکتراعظم سازور، دکتر الهه ستوده نما، دکتر فریده حق بین، دکتر اسماعیل  فقیه، دکتر ماری احمدی، خانم پریوش بهگام، دکتر سیده سوسن مرندی، دکترزهره  نفیسی، دکتراعظم  سازور، دکتر ماری احمدی، دکترسیده سوسن مرندی، دکترلیلا تاجیک ، دکتر محسن شیرازی زاده و در حال حاضر خانم دکتر سیده فهیمه پارسائیان  مدیر گروه هستند.
 
هدف ما در گروه زبان و ادبیات انگلیسی پرورش خلاقیت و قدرت تفکر دانشجویان و توانایی آنها در لذت بردن از ادبیات و درک و تحلیل آثار ادبی است، درک و تحلیلی که می تواند به هنر و در نهایت به زندگی هم تعمیم داده شود. برنامه درسی متنوع این رشته بیشتر بر گزیده ای از آثار ادبی انگلستان و آمریکا متمرکز است ولی محدود به آن نمی باشد. همچنین در کنار آشنایی با آثار ادبی، دانشجویان ما در فعالیت های کلاسی، خارج از کلاس، فردی یا گروهی تشویق می شوند تا تفکر، تحلیل و نقد ادبی و بین رشته ای را بیاموزند و بیازمایند تا به فهمی جدید و چند جانبه نه تنها از ادبیات، بلکه از خود و از جهان برسند. این گروه، خصوصاً در گرایش آموزش زبان انگلیسی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، همواره بر ارزش و اهمیت اندیشیدن دربارۀ ماهیت زبان تأکید داشته و سعی در تبیین خط‌مشی تعلیم و تربیت متعالی در این زمینه نموده است.
 
هدف از آموزش زبان انگلیسی در این گروه نقد نگاه حاکم ابزاری به زبان انگلیسی، ایجاد تحول در نگرش نسبت به پدیدۀ زبان به عنوان «بیان زندگی»، مطالعۀ نقادانه الگوهای آموزش زبان انگلیسی در کشورهای انگلیسی زبان و غیر انگلیسی زبان جهان ، بررسی و درک ابعاد سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی زبان و زبان‌آموزی و همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های روز‌آمد موجود برای تسهیل فرایند آموزش است. با پیگیری چنین اهدافی این گروه درصدد است الگوی جامع و مناسبی برای آموزش زبان انگلیسی در محیط‌های مختلف تحصیلی اعم از مدرسه، دانشگاه و مؤسسات آموزشی ارائه دهد و نیز با همت گماشتن به تهیه و تدوین مطالب درسی بر خاسته از زندگی به معنی واقعی گامی هرچند کوچک به سوی کسب دانش نافع و واسع بردارد.
 
لازم به ذکر است که یکی از دستاوردهای مهم اخیر گروه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گرایش آموزش زبان به کمک فناوری در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. این گرایش علاوه بر کمک به تحقق اهداف ذکر شده در راستای آموزش زبان، امکان بررسی و تحقیقات علمی و تخصصی تری در راستای استفاده از فناوری، خصوصا فناوری های نوین در آموزش زبان انگلیسی را فراهم کرده است . امید است نتایج پژوهش های این حوزه منجر به ایجاد زمینه های مناسب در راستای توسعه کاربردی فناوری در آموزش و سیاستگذاری های صحیح شود.
 
 
 مدیر گروه : دکتر سیده فهیمه پارسائیان                                                      
دکتری آموزش زبان انگلیسی
مرتبه علمی:استادیار 
شماره تماس: 88041461
آدرس پست الکترونیکی:  Fahimehparsa@yahoo.com
 
Department of  English Language & Literature 
 
 
 
معاون گروه: دکتر سمیه فتحعلی
مسئول دفتر: اکرم مسلمی - داخلی: 2355
 
 
زمینه های پژوهشی گروه 

تاریخ به روز رسانی:
1402/11/24
تعداد بازدید:
52439
گروه زبان و ادبیات انگلیسی
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ده ونک،دانشگاه الزهرا،دانشکده ادبیات
 adabiat[at]alzahra.ac.ir
کدپستی : 1993893973 تلفن : 982188048038+
فاکس :
982188048038+
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.