۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور

یکشنبه‌های معاونت آموزشی(13) _ارائه دستور العمل پیشنهادی آموزش و آزمون مجازی

 
 
 
  
 
  ارائه دستور العمل پیشنهادی آموزش و آزمون مجازی

وبینار یکشنبه معاونت آموزشی این هفته، مورخ 14 دی ماه 1399 به موضوع "دستورالعمل پیشنهادی آموزش و آزمون مجازی دانشگاه الزهرا" اختصاص داشت. آقای دکتر داریوش بهمردی، مدیر مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی شرح دادند که با توجه به اینکه تاکنون دستورالعمل مدونی از سوی وزارت علوم و فناوری در این خصوص ابلاغ نشده است، دستورالعمل پیشنهادی حاضر با مطالعه و بررسی شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تدوین شده توسط دانشگاه‌های دیگر (دانشگاه فردوسی مشهد، مازندران و...)، استفاده از نظرات و تجربیات همکاران و نیز مشورت با انجمن یادگیری الکترونیکی تهیه و تدوین شده است.
ایشان اهداف ذیل را برای آموزش مجازی ذکر کردند:
1. بالا بردن کیفیت آموزش مجازی
2. کاهش دلهره و اضطراب اساتید و دانشجویان در خصوص استفاده از وسایل و تجهیزات الکترونیکی ارتباطی
3. تولید محتوای چندرسانه‌ای جذاب، ارزشمند و مفید
4. صرفه‌جویی در وقت و هزینه با استفاده از امکانات مجازی
5. سلب عادت آموزش حضوری
6. برگزاری یک سوم کلاس‌ها به صورت مجازی در دوره پساکرونا
7. رفع مشکل کمبود کلاس‌های حضوری
دکتر بهمردی از خانم دکتر ملانظری، ریاست محترم دانشگاه و آقای دکتر رحمانی، معاون مالی و اداری دانشگاه به دلیل فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم و رفع موانع موجود در حوزه آموزش مجازی قدردانی کردند و افزودند که این هزینه‌ها و تلاش‌های انجام‌شده به عنوان سرمایه‌ای برای سال‌های آینده است. بعلاوه آموزش مجازی را فرصتی برای استفاده از دانش، تجربه و استعداد سرمایه‌های انسانی دانستند.
خانم شمسی گل آقایی ملکشاه، مسئول هماهنگی تحول الکترونیک، دستورالعمل پیشنهادی آموزش و آزمون مجازی را به صورت مبسوط ارائه نمودند. از اهم مطالب ارائه شده در این بخش می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• آموزش و مدیریت محتوا
• آزمون و روش‌های پیشنهادی پیشگیری از تخلفات آموزشی انضباطی در فضای مجازی
• دفاع مجازی از پایان نامه کارشناسی ارشد
• تغییرات پیشنهادی مدیریت برنامه‌ریزی دانشگاه در شرایط آموزش مجازی
آقای دکتر ذکرالله محمدی، مدیر تحصیلات تکمیلی، اذعان کردند که باید تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرد و از شرایط پیش‌آمده برای توسعه سیستم آموزش مجازی دانشگاه بهره برد. می‌بایست قوانین آموزش مجازی را به صورت مدون و مکتوب تدوین کرد تا هم در دوران کرونا و هم در آینده بتوان از آنها استفاده کرد. محیط مجازی بسیاری از مرزهای مکانی و محدودیت‌های فیزیکی را از میان برداشته است. به عنوان مثال، در یک جلسه دفاع مجازی، بدون وجود محدودیت فیزیکی فضای کلاس، می‌توان پذیرای بیش از 100 نفر بود تا از مطالب مطرح شده استفاده کنند. امکان همکاری و صدور مدارک تحصیلی مشترک با دانشگاه‌های دیگر (داخلی و خارجی)، صرفه‎‌جویی در در هزینه‌های رفت‌و‌آمد، بکارگیری از ابتکار و خلاقیت در نحوه تدریس و... از دیگر مزایایی است که آموزش مجازی در اختیار ما قرار داده است.
در ادامه، آقای دکتر امیرعلی مسعودی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی اعلام کردند که تمام فرایندها و فعالیت‌های این مدیریت به طور منظم و به صورت مجازی در حال انجام است. از عمده فعالیت‌هایی که کماکان در شرایط کرونا به صورت مجازی انجام می‌پذیرد و هیچ خللی در برگزاری آنها رخ نداده است، عبارتند از:
1. فرایند ترفیع همکاران دانشگاه در سامانه گلستان و کمیته منتخب
2. تمدید قرارداد همکاران پیمانی در سامانه گلستان
3. ارزشیابی ترمیک اساتید توسط دانشجویان
4. تدوین رشته‌های جدیدی که توسط دانشکده‌ها پیشنهاد می‌شوند
5. جلسات شورای راهبردی رشته‌های دانشگاه با حضور رئیس محترم دانشگاه
به رسم تمام یکشنبه‌های معاونت آموزشی، آقای دکتر رضایی شریف آبادی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، تریبون را در اختیار همکاران قرار دادند تا سوالات و پیشنهادات خود را در خصوص شیوه‌نامه پیشنهادی ارائه شده مطرح کنند.
خانم دکتر گلنار مهران، نگرانی خود را مبنی بر سلب عادت کلاس‌های حضوری، تبدیل دانشگاه از حضوری به مجازی و اجبار اساتید در خصوص برگزاری یک سوم کلاس‌ها به صورت مجازی در دوره پساکرونا مطرح کردند.
آقای دکتر رضایی در پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده توضیح دادند که بسیاری از دانشگاه‌های دنیا حضوری هستند، ولی برخی از برنامه‌های خود را به صورت مجازی ارائه می‌دهند و از این امکانات نیز بهره می‌برند. ضمنا، پس از گذر از دوران کرونا، امکان برگزاری کلاس‌های مجازی نیز فراهم خواهد بود، ولی قرار نیست هیچ یک از اساتید مجبور به برگزاری کلاس‌های مجازی شوند و اختیار عمل در دست اساتید قرار داده خواهد شد.
دکتر بهمردی نیز افزودند که با شکل‌گیری نسل سوم دانشگاه‌ها، هم دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس دگرگون خواهند شد. بهتر است در کنار عادت به کلاس‌های حضوری، عادت به کلاس‌های مجازی را نیز کسب کنیم. شرایط ایجاد شده فرصتی است تا چیزهای جدید را یاد بگیریم.
آقای دکتر میرزائیان اشاره کردند که فناوری به حرکت خود ادامه می‌دهد و منتظر هیچ کس نخواهد ماند. اگر ما نتوانیم خودمان را با این تغییرات همگام کنیم، حتما به زودی حذف خواهیم شد.
در حال حاضر که اجبار به آموزش مجازی است و دانشجویان انتخاب دیگری در اختیار ندارند، نمی‌توان شرایط سفت و سختی برای آزمون کاملا ایمن ایجاد کرد. بلکه آزمون امن برای زمانی مناسب است که دانشجویانی که دسترسی به امکانات و تجهیزات لازم را ندارند، انتخاب دیگری در اختیار داشته باشند.
خانم دکتر عدلی نیز دغدغه‌های خود را در خصوص تغییر مفاهیم آموزشی و پررنگ شدن برخی از مفاهیم جدید چون تقلب، حجم مصرف، آزمون سخت و... در دوران کرونا مطرح کردند و افزودند که شرایط حاضر باید فرصتی ارزشمند برای تفکر در خصوص نظام آموزشی باشد.
آقای دکتر رضایی از تمامی اساتید و متخصصان حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دعوت کردند تا در یکشنبه‌های معاونت آموزشی به عنوان ارائه‌دهنده شرکت کرده و حضور فعال‌تری داشته باشند.
خانم جمالی، کارشناس مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی، در پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده در خصوص آموزش مجازی، ضمن شرح تاریخچه این گونه آموزش، شرح دادند که امکاناتی که این فضا در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می دهد، بسیار بیشتر از آموزش‌های حضوری است. در واقع آموزش مجازی مظلوم واقع شده است. این موضوع به اثبات رسیده است که آموزش تلفیقی از آموزش حضوری صرف، بسیار کاراتر و کامل‌تر است. در حال حاضر، اساتید و دانشجویان از تمام امکانات مجازی استفاده نمی‌کنند. با مدیریت صحیح و با طرح سوالات مفهومی و عمیق، با ایجاد پاسخگویی گروهی، امکان یادگیری خلاق و ماناتری را می‎توان برای دانشجویان فراهم کرد. ضمنا ایشان پیشنهاد دادند که یک تیم از اساتید مدیریت آموزشی و علوم تربیتی تشکیل شوند و مجموعه‌ای از راهکارها را برای آزمون و آموزش مجازی ارائه دهند تا بدین طریق دانشگاه الزهرا در عرصه آموزش مجازی پیشتاز گردد.
خانم دکتر حقیقی نسب بیان کردند که نباید از آموزش حضوری، یک مدینه فاضله بسازیم. کلاس‌های حضوری نیز مشکلات و معایب زیادی داشت که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. به نظر ایشان آموزش مجازی، گونه‌ای از عدالت آموزشی را فراهم کرده است و محدودیت‌های مکانی، زمانی، مالی و ... را از میان برداشته تا همه افراد از دور و نزدیک بتوانند از تجربه و دانش اساتید برتر در داخل و خارج از کشور استفاده کنند.
آقای دکتر رضایی، میزبان جلسه، از حضور و مشارکت چشم‌گیر همکاران (108 شرکت‌کننده) قدردانی کرده و از تمام عزیزان حاضر دعوت کردند تا در وبینار بعدی یکشنبه‌های آموزشی با اجرای آقای دکتر میرزائیان نیز شرکت کنند.
 
SlideShow
 
 
 
 

تاریخ به روز رسانی:
1399/10/20
تعداد بازدید:
3957
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ونک،ده ونک ، دانشگاه الزهرا(س)،معاونت آموزشی دانشگاه الزهرا کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188044040+ فاکس : 982188067895+
 Amouzesh[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.