۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور

یکشنبه‌های معاونت آموزشی(10) _برنامه‌های اثربخش و نوآورانه آموزش و بهسازی اعضای هیئت علمی




در وبینار این هفته یکشنبه‌های معاونت آموزشی به میزبانی آقای دکتر رضایی شریف آبادی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، به موضوع «برنامه‌های اثربخش و نوآورانه آموزش و بهسازی اعضای هیئت علمی» پرداخته شد. در این وبینار فراسازمانی، سرکار خانم دکتر مهناز ملانظری، رئیس محترم دانشگاه الزهرا نیز حضور داشتند. بعلاوه آقای دکتر محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت عتف و آقای دکتر بهزاد هدهدی، عضو هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی از مهمانان ویژه این نشست مجازی بودند. 
پس از شروع جلسه توسط آقای دکتر رضایی شریف آبادی، خانم دکتر هدی سادات محسنی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، به شرح طرح پژوهشی خود با عنوان "ارائه برنامه‌های اثربخش و نوآورانه آموزش و بهسازی اعضای هیئت علمی" پرداختند. این طرح به سفارش وزارت عتف در سال 1398 انجام شده بود. در واقع این طرح، یکی از طرح‌های پژوهشی واسپاری شده وزارت عتف به دانشگاه الزهرا بوده است. خانم دکتر محسنی شرح دادند که در این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی بوده است، برنامه‌های آموزشی و بهسازی اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های تراز جهانی شناسایی شده و وضعیت موجود این برنامه‌ها در دانشگاه های کشور مورد مطالعه قرار گرفته است. در خصوص برنامه‌های اثربخش و نوآورانه در این حوزه پژوهش شده و اقدامات اجرایی لازم جهت پیشبرد برنامه‌های پیشنهادی برای آموزش و بهسازی اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور استخراج شده است.
نتیجه پژوهش فوق برای اجرا در دانشگاه‌های داخل کشور در قالب یک شیوه‌نامه اجرایی آماده و در خدمت دانشگاه‌ها قرار گرفته است. از اهم مطالب این شیوه نامه توجه به فرصت‌های مطالعاتی، ارائه کارراهه شغلی 5 ساله از جانب اعضای هیئت علمی، توجه به تمام اعضای هئیت علمی ( و نه صرفا اعضای جدید)، منتورینگ، تحقق جانشین پروری، الزام برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط عضو تازه استخدام شده برای اعضای هیئت علمی به طور مستمر در 5 سال اول، شرکت در دوره‌های آموزشی مستمر زبان انگلیسی در راستای توسعه مناسبات بین المللی، برگزاری کارگاه‌های نقد کتاب برای اعضای هیئت علمی و مباحثه در خصوص آن، تخصیص گرنت و ... بود.
 
سپس آقای دکتر بهزاد هدهدی، عضو هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی، در خصوص یک طرح پژوهشی دیگر در حوزه توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها شرح دادند. نتایج حاصل از این پژوهش در کتاب "الگوی جامع شایستگی، توسعه حرفه‌ای و توانمندسازی اعضای هیئت علمی" تالیف دکتر بهزاد هدهدی به چاپ رسیده است. طبق فرمایشات ایشان، در این طرح ضمن تاکید بر تغییر رسالت دانشگاه از دانشگاه‌های نسل یک (آموزشی) به دانشگاه‌های چهار (آموزشی، پژوهشی، فناوری و کارآفرین و دارای مسئولیت پذیری اجتماعی)، بر ضرورت توجه اعضای هیئت علمی برای ارتقاء سطح کیفی دانشگاه و تاکید بر ضرورت افزایش هوش و نگرش معنوی در اساتید توجه ویژه شده است. آقای دکتر هدهدی افزودند که از یک عضو هیئت علمی شایسته انتظار می‌رود که بتواند دانشگاه را به مراتب بالاتر ارتقا بدهد. در همین خصوص، طبق یافته‌های این طرح، ویژگی‌های یک عضو هیئت علمی شایسته عبارتند از: داشتن هوش معنوی، شناختی و هیجانی بالا، داشتن مسئولیت‌پذیری اجتماعی، داشتن بلوغ و مهارت‌های کافی تدریس، دارا بودن شایستگی‌های پژوهشی، توان انجام کار تیمی در حوزه پژوهش، توان نظریه‌پردازی و مفهوم‌سازی، دارا بودن دیپلماسی علمی با اندیشمندان جهانی، دارا بودن هوش فرهنگی، ارتقاء توانمندی‌های ذهنی و ادراکی و خلاقیت و نوآوری، دارا بودن توانمندی‌های شخصی و روانشناختی و انتقال دانش، بهزیستی معنوی، شغلی و روانشناختی به دانشجویان، اثر بخشی رهبری و مدیریت در فضای آکادمیک. 
در این قسمت، خانم دکتر ملانظری ضمن عرض خیرمقدم خدمت مهمانان ویژه این وبینار، از حضور این عزیزان در وبینارهای یکشنبه‌های معاونت آموزشی دانشگاه الزهرا تشکر کردند.
در ادامه وبینار، آقای دکتر محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت عتف صحبت کردند. ایشان ضمن آرزوی موفقیت برای دانشگاه الزهرا، فرمودند که در دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت عتف هدف از انجام چنین پژوهش‌هایی "پشتیبانی از تصمیم‌های اتخاذ شده در حوزه آموزش عالی" است. بنابراین با نیت "دانش افزایی تصمیم یا تصمیمات مبتنی بر دانش" در ابتدا 18 طرح پیشنهادی از سوی دفتر فوق ارائه گردید که البته در مراحل بعدی به 30 عنوان طرح افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال یکی از طرح ها به "تاسیس مرکز یادگیری در دانشگاه‌ها به عنوان محلی برای حل مشکلات یادگیری دانشجویان" اختصاص داشت.
در ارتباط با نظام بهسازی منابع انسانی دانشگاه‌ با تاکید بر اعضای هیئت علمی طرح دیگری مطرح شد که خانم دکتر محسنی اجرای آن را بر عهده داشتند. این طرح بر مبنای دانشگاه جامع علمی و کاربردی در کشور انجام شده است که بالغ بر 800 برنامه در آن تولید شده و در حال بازتولید و افزایش است. نتایج این پژوهش در اختیار تمام دانشگاه‌های کشور قرار گرفته است.
ایشان شرح دادند که در خصوص استانداردسازی فضای آموزشی برای افزایش یادگیری نیز طرحی انجام شده و در اختیار حوزه مدیریت عمرانی قرار گرفته است. برد این طرح‌ها فراتر از وزارت علوم بوده و نتایج حاصل از آنها نیز در اختیار سازمان‌های مرتبط، به عنوان مثال مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و... قرار گرفت.
جناب آقای دکتر آهنچیان در خصوص ضمانت اجرایی برنامه‌های بهسازی در دانشگاه‌ها فرمودند که با توجه به اینکه استاد/معلم (به خصوص عضو هیئت علمی) پایه و اساس یک نظام آموزشی شایسته است، بدون اساتید خوب نمی‌توان به نتایج خوب و مطلوب دست یافت. ضمنا دفتر برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن نتایج طرح خانم دکتر محسنی در دانشگاه‌ها در تلاش است. در حال حاضر روش‌های آموزشی اعضای هیئت علمی از روش‌های کلاسیک به روش‌‌های خودراهبری تغییر شکل پیدا کرده است.
در انتهای وبینار و در فرصتی که برای مباحثه برای حضار در نظر گرفته شد، آقای دکتر رحمانی، معاون مالی دانشگاه مطالبی را ایراد نمودند. از اهم این مطالب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. ضرورت انجام پژوهش برای تصمیم‌گیری‌های مهم دانشگاه
2. ضرورت راه‌اندازی مرکز توسعه و توانمندسازی رهبران و مدیران دانشگاهی
3. ضرورت راه‌اندازی مرکز مشترک توسعه فردی
4. تدوین و بروزرسانی مقررات آموزشی
5. تاکید بر هدایت فرصت‌های مطالعاتی در جهت ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت و جامعه
برای دریافت فایل ارائه خانم دکتر محسنی اینجا را کلیک کنید. 
برای دریافت شیوه‌نامه اجرایی برنامه‌های آموزش و بهسازی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اینجا را کلیک کنید. 
SlideShow

تاریخ به روز رسانی:
1399/09/26
تعداد بازدید:
4647
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ونک،ده ونک ، دانشگاه الزهرا(س)،معاونت آموزشی دانشگاه الزهرا کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188044040+ فاکس : 982188067895+
 Amouzesh[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.