۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور

یکشنبه‌های معاونت آموزشی(8) _ آمایش آموزش عالی

در راستای برگزاری یکشنبه‌های معاونت آموزشی هفتمین نشست آنلاین این معاونت در تاریخ نهم آذر ماه به موضوع "آمایش آموزش عالی" اختصاص یافت. در ابتدای جلسه آقای دکتر سعید رضایی شریف آبادی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی ضمن خیر مقدم به حاضرین در این هم‌اندیشی ، به پیشینۀ آمایش آموزش عالی کشور اشاره داشتند که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. هدف از آمایش آموزش عالی ارتقای کیفی ، متناسب‌سازی کمی و استفادۀ بهینه از منابع می‌باشد. آمایش آموزش عالی، هشت اصل مهم را دربرمی گیرد: منطقه‌بندی نظام آموزشی کشور، مدیریت منطقه‌ای ، ساماندهی واحدهای آموزش عالی ، رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مؤسسات آموزش عالی کشور، مأموریت‌گرایی مؤسسات آموزش عالی، نظام جامع سنجش و پذیرش آموزش عالی ، نظام جامع آموزش‌های فنی-حرفه‌ای و مهارتی، و ارتقای سطح اشتغال‌پذیری. در ادامه آقای دکتر قدرت طاهری مدیر برنامه، بودجه و تحول اداری و بهره‌وری دانشگاه ، مفهوم آمایش سرزمین را به بحث گذاشتند و تعاریفی را ارائه نمودند. بر این اساس آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی و سازمان دادن نحوۀ اشغال فضا و تعیین محل سکونت انسان‌ها و محل فعالیت‌ها و تجهیزات و همچنین کنش‌های بین عوامل گوناگون نظام اجتماعی و اقتصادی است. در آمایش سرزمین، سیاست و خط مشی کلی توزیع جغرافیای فعالیت‌های برنامه مشخص می‌شود. همچنین نوع کاربری سرزمین ، برنامه‌ریزی فضایی و نیز مقوله‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی، در تعریف آمایش سرزمین اثرگذار است. آمایش در حقیقت تنظیم کننده روابط بین سه عنصر، جهت ایجاد نظم منطقی است و این سه عنصر عبارتند از انسان ، فضا و فعالیت. آقای دکتر طاهری همچنین به این نکته اشاره داشتند که آمایش آموزش عالی به عنوان زیر مجموعه بحث کلان آمایش سرزمین است و براساس برنامه‌ریزی‌های بلندمدت توسعه با تاکید بر قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و محدودیت‌های موجود تنظیم می‌شود.
آقای دکتر رحمانی، آقای دکتر علیزاده، آقای دکتر خلیلی، خانم دکتر مهران، خانم دکتر حناچی، خانم دکتر افضل طوسی، خانم دکتر مباشری و همچنین کارشناسان آموزشی دانشگاه نیز در این بحث مشارکت داشتند و مواردی را مطرح کردند.
در خاتمه پرسش و پاسخی بین حاضرین در این هم‌اندیشی صورت گرفت. و به مسائلی مثل منطقه بندی و سطح بندی دانشگاه‌ها ، توسعۀ رشته‌های جدید و حذف برخی رشته‌ها و توزیع عادلانه در خصوص مشارکت و پذیرش دانشجویان پسر و دختر (عدالت جنسیتی) اشاره شد.
برای دسترسی به فایل ارائه اینجا را کلیک کنید. 

SlideShow

تاریخ به روز رسانی:
1399/09/10
تعداد بازدید:
4389
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ونک،ده ونک ، دانشگاه الزهرا(س)،معاونت آموزشی دانشگاه الزهرا کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188044040+ فاکس : 982188067895+
 Amouzesh[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.