در نشست خبری اعضای هیات رئیسه دانشگاه الزهرا مطرح شد: الکترونیکی شدن 45 فرایند آموزشی طی یکسال اخیر/ رشد 15 درصدی طرح‌های ارتباط با صنعت دانشگاه

ارسال شده در تاریخ 1399/12/28
ساعت 10:27
در نشست خبری اعضای هیات رئیسه دانشگاه الزهرا مطرح شد:  الکترونیکی شدن 45 فرایند آموزشی طی یکسال اخیر/ رشد 15 درصدی طرح‌های ارتباط با صنعت دانشگاه

نشست خبری اعضای هیات رئیسه دانشگاه الزهرا با موضوع اقدامات مهم دانشگاه در سالی که گذشت و چشم‌انداز برنامه‌ها در سال 1400، امروز (سه‌شنبه، 26 اسفندماه) با حضور اصحاب رسانه در سالن پروین اعتصامی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا، دکتر ملانظری در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات و شرایط دانشگاه الزهرا در سال 99 گفت: امسال با شیوع ویروس کرونا دانشگاه شرایط خاص و متفاوتی را تجربه کرد. سالی که بدون دانشجو سپری شد و از حضور دانشجویان کارشناسی بطور کامل بی‌بهره بود.
وی با اشاره به حضور دانشجویان کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه افزود: اگرچه دانشگاه از حضور دانشجویان کارشناسی در 1 سال اخیر بی‌بهره بود اما شرایط حضور دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت بهره‌مندی از امکانات کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها فراهم شد.
رییس دانشگاه الزهرا با بیان اینکه دلنشگاه بدون دانشجو معنا ندارد، ادامه داد: در دوران کرونا بسیاری از فعالیت‌های دانشگاه که پیش از آن، بصورت حضوری و با وجود دانشجویان برگزار می‌شد، بصورت مجازی در دستور کار قرار گرفت و نه تنها خللی در انجان آن‌ها وارد نشد بلکه در مواردی، با رشد و ارتقا نیز نسبت به سال گذشته مواجه بود.
دکتر ملانظری در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه در دوران کرونا مطرح کرد: فراهم کردن زیرساخت مجازی و برنامه ریزی‌های منعطف یکی از ویژگی‌های اصلی اقدامات دانشگاه در این مدت بود که بر همین اساس دانشگاه متناسب با شرایط‌ و تصمیمات ستاد ملی کرونا، مسائل و برنامه‌های خود را بدون تعلل تدوین کرد.
دکتر ملانظری با اشاره به آغاز آموزش مجازی از سال گذشته گفت: با شروع اپیدمی کرونا از اسفندماه سال گذشته آموزش مجازی در دانشگاه کلید خورد اما لازم بود تا اعضای هیئت علمی نیز مرتبا آموزش‌هایی را در این حوزه دریافت کنند. بر همین اساس بصورت فشرده آموزش‌هایی برای اساتید در دستور کار قرار داده شد و در 6 ماه نخست سال بیشتر تمرکز دانشگاه بر بحث آموزش بود و در 6 ماه دوم سال نیز فرصت برای تمرکز بر مسائل پژوهشی با هدف فراهم‌‌کردن امکان حضور دانشجویان در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را صورت گرفت.
وی در خصوص آماده‌سازی خوابگاه‌ها جهت استفاده دانشجویان نیز اظهارداشت: با تدابیر اندیشه شده، خوابگاه‌های دانشگاه به اتاق‌های تک نفره و دونفره تقسیم شد و بر همین اساس از مهرماه 99 شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه با رعایت و کنترل‌ تمامی نکات بهداشتی فراهم شد.
وی افزود: امروز خدا را شاکریم که در بحث‌های آموزشی و پژوهشی در روز‌های کرونایی نیز همچون گذشته فعال هستیم، زیر ساخت‌های آموزش مجازی فرصتی برای برگزاری جلسات مجازی و همچنین جلسات دفاع دانشجویان فراهم کرد و خوشبختانه از این بابت در دانشگاه الزهرا مشکلی نداشتیم.
به گفته وی با توجه به آنچه برای بهره گیری از آموزش‌های مجازی برخی از دانشجویان کم بضاعت به حمایت نیاز داشتند و دسترسی به امکانات برای آنان مقدور نبود با پیگیری‌های معاونت دانشجویی و معاونت اداری مالی توانستیم 100 تبلت را در اختیار این دسته از دانشجویان قرار دهیم.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: در کنار رسیدگی به فرآیند‌های آموزشی و پژوهشی، برنامه ریزی‌های راهبردی دانشگاه نیز پیگیری شد. علاوه بر آن، یکی دیگر از دستاورد‌های آموزش مجازی بهره مندی از اساتید بین المللی بود که توانستیم در سال 99 از ظرفیت‌ها و توانایی‌های 47 استاد بین المللی متناسب با نیاز گروه‌ها استفاده کنیم.
دکتر ملانظری اظهار داشت: برای دانشگاه‌ها مهم بود که علی رغم نبود حضور فیزیکی دانشجویان بتوانند ارتباط شان را با آن‌ها حفظ کرده و مرتبط نگه دارند؛ در این خصوص حوزه فرهنگی دانشگاه با سرعت عمل بالایی موفق شد برنامه‌های متعددی را تدارک دیده و ارتباط بین دانشجو و دانشگاه را حفظ کند.

وی تصریح کرد: سوق دادن انجمن‌های علمی و کانون‌ها به سمت فضای مجازی فرصتی بود که باعث شد 80 درصد در برنامه‌های انجمن‌های علمی و بیش از 40 درصد در برنامه‌های کانون‌ها با رشد مواجه باشیم؛ بنابراین عدم حضور دانشجویان در این برنامه‌ها خللی وارد نکرده و حتی با حضور مجازی و استقبال آن‌ها از نشست‌های علمی و دانشجویی به ش
*الکترونیکی شدن 45 فرآیند آموزشی دانشگاه از زمان شیوع ویروس کرونا
دکتر سعید رضایی‌شریف‌آبادی در نشست خبری هیئت رئیسه دانشگاه الزهرا (س) در خصوص اقدامات دانشگاه در سال 99 و برنامه‌های پیش‌رو در سال 1400، گفت: با همه‌گیری ویروس کرونا، دانشگاه‌ها ملزم به حرکت به سمت دولت الکترونیک شدند بر همین اساس در دانشگاه الزهرا نیز 45 فرآیندی که در گذشته بصورت فیزیکی و کاغذی انجام می‌شد، به صورت الکترونیک درآمد.
وی با اشاره به اینکه در آغاز شیوع کرونا اساتید و دانشجویان آمادگی لازم برای تدریس و یادگیری الکترونیک را نداشتند، افزود: در ابتدا لازم بود در کنار آماده کردن زیرساخت‌ها، آمادگی‌ها در این خصوص نیز ایجاد شود. به همین خاطر حدود 40 دوره و کارگاه برای اعضای هیئت علمی برگزار شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: بیش از 45 ویدیو کلیپ هم تولید شد که کار با سامانه‌های مختلف را آموزش می‌دهند. همچنین هشت کارگاه درباره تولید محتوا و شیوه‌های آموزش مجازی و تفاوت‌هایی که با آموزش حضوری دارد برگزار شد.
*رشد 15 درصدی طرح‌های ارتباط با صنعت دانشگاه در سال 99
یدالله اردوخانی معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا در ادامه این نشست گزارشی از فعالیت‌های این معاونت در سال 99 ارائه کرد و گفت: در زمینه ایده‌های کسب و کار و استارتاپ‌ها، حمایت‌های خوبی از دانشجویان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: واحد توسعه اشتغال و مهارت‌آموزی در دانشگاه راه‌اندازی شد تا از این طریق میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان رصد شود.
دکتر اردوخانی با اشاره به اینکه طرح‌های ارتباط صنعت نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است، گفت: کارهای تیمی در قالب هسته‌های پژوهشی مثل سال‌های گذشته ادامه داشته است و طرح‌هایی هم برای درون سازمانی طراحی شد که می‌تواند مشکلات داخلی دانشگاه را حل کند.
*الکترونیکی شدن 95 درصد فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا
در ادامه نشست دکتر ندا گلیجانی‌مقدم معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه حیات معاونت‌های فرهنگی مبتنی بر ارتباط با دانشجویان است، گفت: با ایجاد شرایط جدید ناشی از همه‌گیری کرونا برنامه‌ریزی خود را به سرعت انجام دادیم تا شرایط را متناسب کنیم و تعامل با دانشجویان حفظ شود.
وی ادامه داد: از فروردین 99 با در اختیار گرفتن یک فضای مختص به این معاونت در فضای مجازی، کار خود را شروع کردیم.
دکتر گلیجانی‌مقدم با بیان اینکه سامانه‌ای برای معاونت فرهنگی و اجتماعی طراحی شده است، افزود: همه ارتباطات با تشکل‌ها، کانون‌ها، انجمن‌ها و دانشجویان از طریق این سامانه انجام خواهد که رونمایی از این سامانه به خاطر فعالیت‌های آخر سال به ابتدای سال 1400 محول شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا با اشاره به الکترونیکی شدن فرایندهای معاونت فرهنگی دانشگاه مطرح کرد: طی یکسال اخیر، حدود 95 درصد فعالیت‌های معاونت الکترونیکی شده است که این امر خود گامی موثر جهت تحقق مدیریت سبز است. همچنین بیش از 60 نشریه دانشجویی نیز به صورت الکترونیک منتشر شدند.
*گام موثر دانشگاه الزهرا در تحقق مدیریت سبز
همچنین دکتر علی رحمانی، معاون اداری مالی دانشگاه الزهرا گفت: اولین و مهمترین مسئله از زمان شیوع ویروس کرونا، سلامت سرمایه های انسانی بود که بر همین اساس در اولین اقدام، تشکیل کمیته پیشگیری از کرونا در دانشگاه صورت گرفت و اقداماتی نظیر تب سنجی کارکنان و مراجعین، ارائه خدمات از سوی کلینیک و طراحی نرم افزار کووید 19 بصورت مستمر جهت کاهش ریسک ابتلا انجام شد.
وی با تاکید بر پایش فضاهای کاری در یکسال جاری مطرح کرد: جهت کاهش خطرات ابتلا به این ویروس، زیرساخت های آموزش مجازی و الکترونیکی شدن فرایندها جهت دورکاری کارکنان فراهم و 4 سرور نیز به سرورهای دانشگاه اضافه شد و سایر تجهیزات مورد نیاز دانشکده‌ها نیز تامین گردید.
دکتر رحمانی با بیان اینکه به منظور تحقق مدیریت سبز و بهره وری نیز موتورخانه‌ها، هوشمندسازی شد، اظهارداشت: در همین راستا، مصرف کاغذ نیز بسیار کاهش پیدا کرد. در حوزه منابع انسانی نیز ارزیابی شایستگی مدیران انجام و این ابتکار به عنوان یک تجربه برتر از سوی وزارت علوم تقدیر شد.
معاون اداری مالی دانشگاه همچنین ایجاد سند جامع منابع انسانی، ارتقای سیستم ای ار پی، تشکیل شورای راهبری دانشگاه، کسب درآمد از حوزه آموزش مجازی، تدوین طرح توسعه جامع فضای کالبدی دانشگاه و... را به عنوان اقدامات دیگر این معاونت طی یکسال اخیر عنوان کرد.
 

ارسال کننده:
تعداد بازدید:574
تصاویر مرتبط:


    برچسب ها
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    صوت
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن:
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    راهنمای جامع تلفن های دانشگاه الزهرا    آدرس: تهران، خیابان ده ونک، دانشگاه الزهرا ( س )
     
    کدپستی: 1993893973 تلفن: 982188044040+ فاکس: 982188035187+ رایانامه: pr[at]alzahra.ac.ir

    کلیه حقوق مادی و معنوی این پرتال برای دانشگاه الزهرا محفوظ است.