"نظریه پویای الگوی سوم زن: گوهران" در دانشگاه الزهرا(س) مورد طرح، نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا(س)، کرسی نظریه پردازی از مجموعه دومین همایش ملی نقد، مناظره و نظریه پردازی با عنوان نظریه پویای الگوی سوم زن (گوهران) با ارائه دکتر زهرا ناظم بکائی و دکتر حدیث رجبی از اعضا هیات علمی دانشگاه الزهرا(ع)، در تاریخ 30 بهمن ماه 1403 در سالن اندیشه برگزار گردید.
ناقدین این کرسی : دکتر مرضیه وحید دستجردی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ، دکتر طیبه ماهروزاده عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س)، پروفسور محمد سعید تسلیمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر محمد حسین رجبی عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و داوران : دکتر فاطمه قاسم پور عضو مرکز تحقیقات زن و خانواده ، دکتر بتول مشکین فام عضو هیأت علمی و رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) و دکتر زهراسادات میرهاشمی عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س) به دبیری دکتر خلیل نوروزی عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) بودند.
دکتر ناظم بکائی با اشاره به پیام رهبر انقلاب در کنگره 7 هزار شهید بانو در سال ۱۳۹۱ که به نوعی آغاز بیانیه جهانی برای معرفی الگوی سوم زن است، خاستگاه این ایده را برگرفته از تجربه سفر به لبنان در سال 1402و سخنرانی یکی از بانوان نماینده مسیحی در همایش تخصصی زنان تاثیرگذار مقاومت در خصوص الگوی زن ایرانی و تأثر ایشان از سبک جدیدی از زن در جهان و درخواست معرفی این مدل جدید به آنها ، این موضوع را امری مسرت بخش و نتیجه صدور انقلاب اسلامی در جهان دانست که با آن جایگاه و نقش زن قوت گرفته و ارزش بیشتری یافته است .
ناظم بکائی تشریح کرد : این نظریه جهان شمول باز تعریفی است از جایگاه زن در آفرینش و کرامت ذاتی زن که عنصری گوهرین در هستی بوده و ارزشی بی بدیل دارد؛ نظریه گوهران برگرفته از جمع «گوهر» و "ان" در واژه «باران» می باشد که تاکید بر حیات بخشی و ارزشمندی ذاتی دارد.
وی در ادامه به مبانی فلسفی، دانشی و دینی و نیز گرانیگاه این نظریه پرداخت و با اشاره به پیشرفت جایگاه زن در جمهوری اسلامی گفت :رهنمود های رهبری مبنی بر تربیت مجتهدان زن برای تشخیص احکام ناظر به خودشان از دیدگاه زنانه، از جمله مولفه های مهم برای بررسی های مبناشناختی ارائه این نظریه بوده است.
بکائی با تاکید بر حفظ تعادل بین نقش های متعدد بانوان به بیان الگوهای زن در جهان پرداخت و گفت : الگوی شرقی زن ، با ویژگی محدودیت و در حاشیه بودن زن و الگوی غربی نیز نوعا تاکید بر برابری کامل زن و مرد داشته و نگاهی ابزاری به زن در آن حاکم است ؛ اما الگوی گوهران به حفظ عاطفه مادری و زنانگی در کنار حضور فعال اجتماعی علمی و بروز همه ویژگی های زنانه تاکید دارد. بنابراین نگاه مبناشناختی و انتولوژیک در تطبیق تمثیلی ساختار وجود زن بعنوان صنفی مکمل و متمم در نوع انسان با کنشگری های وسیع الطیف و فرا زمانی_مکانی با ذات باران از یک سو و قابلیت تعمیم پذیری الگو در تمام جهان بدلیل نگاه تکریم گرایانه ذاتی آن از سوی دیگر، نقطه گرانیگاهی نظریه گوهران است.
در ادامه جلسه نیز هر یک از ناقدین به ارائه نقدها و تحلیل ها در رابطه با این نظریه پرداختند و از جمله نقد های ذکر شده در این نظریه یکی گرفتن نماد باران با آب و هم چنین توجه به پررنگ بودن نقش زن در تکمیل خانواده بود و پیشنهاد شد این نظریه به الگویی برسد که صرفا زنان فعال اجتماعی به عنوان الگو و مدل، ملاحظه و تبلیغ نشده باشند.
در پایان پس از بررسی و تحلیل ناقدین با داوری و رای گیری داوران کرسی با کسب نمره خیلی خوب متمایل به عالی به پایان رسید.