در فضایی میان علم، فرهنگ و صنعت، دانشگاه الزهرا(س) میزبان رویدادی شد که پوشاک را نه صرفاً پوشش، بلکه بازتابی از هویت، فناوری و اندیشه معاصر معرفی کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا(س)، نتایج بخش علمی سیزدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر در قالب کنفرانس ملی «فناوری و هنر در منسوجات و طراحی پارچه و لباس»، روز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴، با حضور معاون وزیر میراث فرهنگي و گردشگری همچنین حضور گسترده اساتید دانشگاهی، پژوهشگران، دانشجویان، مسئولان فرهنگی و فعالان صنعت پوشاک کشور، در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه الزهرا برگزار شد.
در این مراسم، دکتر مریم جلالی (معاون وزیر میراث فرهنگی در حوزه صنایعدستی)، دکتر زهرا گلپایگانی (رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور) و دکتر زهرا ناظمبکائی (رئیس دانشگاه الزهراء) و جمعی از مسئولین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور حضور هر یک در سخنانی، بر ضرورت تعامل میان فناوری نوین، هویت فرهنگی و ظرفیتهای دانشگاهی تأکید کردند.
دکتر زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهراء ضمن خوشامدگویی به مهمانان عنوان کرد: دانشگاه الزهراء خانه همه اهل علم، پژوهش و فرهنگ است و امروز در این فضای علمی و فرهنگی، برای تحقق پیوند سهگانه دانشگاه، صنعت و فرهنگ گرد هم آمدهایم.»
رئیس دانشگاه الزهراء ، با اشاره به گستردگی علمی و تمدنی موضوع پوشاک گفت: «در تاریخ بشر، نوع پوشش همیشه آینهای از فرهنگ و اقلیم جوامع بوده است. امروز نیز نوع پوشش، فریاد خاموش یک تاریخ، یک تمدن و یک هویت است؛ مفهومی که در دل خود، اقتصاد، اصالت، زیباییشناسی، فناوری و الگوی مصرف را جای داده است.»
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه الزهراء سالهاست به عنوان دانشگاهی پیشگام در حوزه مد و لباس فعالیت میکند، افزود: «علم، در قالب ظرفیتهای میانرشتهای، میتواند جامعه را در مواجهه با چالشهای نوین هویتی توانمند کند و چشمانداز تمدنسازی ایرانی-اسلامی را محقق سازد.»
وی یادآور شد دانشگاه الزهراء برای چندمین سال متوالی افتخار میزبانی حدود ۲۰۰ پژوهشگر از حوزههای مختلف طراحی پارچه و لباس، پوشاک، نساجی و سایر زمینههای مرتبط را بر عهده دارد.
رئیس دانشگاه الزهراء با نگاهی به محورهای اصلی کنفرانس، این پنج محور را حامل دنیایی از گفتوگو، ایده و پژوهش دانست:
- فناوری، نوآوری و پایداری
- نرمافزار، هوش مصنوعی و طراحی دیجیتال
- فرهنگ، دین و هویت
- بازاریابی و اقتصاد صنعت پوشاک
- زیباییشناسی و طراحی کاربردی
ایشان یادآور شدند «در تاریخ بشر، نوع پوشش همیشه آینهای از فرهنگ و اقلیم جوامع بوده است و امروز نیز نوع پوشش، فریاد خاموش یک تاریخ، یک تمدن و یک هویت است؛ مفهومی که در دل خود، اقتصاد، اصالت، زیباییشناسی، فناوری و الگوی مصرف را جای داده است.»
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه الزهراء سالهاست به عنوان دانشگاهی پیشگام در حوزه مد و لباس فعالیت میکند، افزود: «علم، در قالب ظرفیتهای میانرشتهای، میتواند جامعه را در مواجهه با چالشهای نوین هویتی توانمند کند و چشمانداز تمدنسازی ایرانی-اسلامی را محقق سازد.»
در ادامه، معاون وزیر میراث فرهنگی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، دبیر اجرایی و دبیر علمی همایش به طرح دیدگاههای خود پرداختند .
در پایان مراسم از فرایند ارزیابی مقالات علمی ارائهشده در پنج محور اصلی، توسط هیأت داوران سخن به میان آمد.
در میان ۲۰۰ مقاله ارائه شده به کنفرانس موضوعاتی همچون طراحی لباسهای فتوسنتزکننده، کاربرد هوش مصنوعی Midjourney در طراحی پوشاک، استفاده از اکوپرینت در پارچههای پنبهای، جایگاه حکمت در لباس اسلامی بر مبنای نظریه الماس فرهنگی، بازاریابی مد اسلامی در اندونزی، نشانهشناسی لباس قوم بلوچ و حتی نقش لباس در درمان بیماریهای روانی مورد توجه قرار گرفت.
این مقالات نشان دادند که صنعت پوشاک امروز تنها به طراحی زیبا بسنده نمیکند، بلکه بهدنبال پاسخ به نیازهای روز جامعه با رویکردی فناورانه، هویتی و حتی درمانگر است. همچنین بخشی از پژوهشها با تمرکز بر نسل چهارم آموزش و مهارتآموزی در صنعت نساجی، گامی در مسیر توانمندسازی حرفهای نسل جدید برداشتهاند.
این رویداد در بخش علمی با معرفی مقالات برتر و تقدیر از پژوهشگران ممتاز به کار خود پایان داد. اما آنگونه که در سخنان مسئولان دانشگاه نیز تأکید شد، این پایان یک رویداد نیست، بلکه آغاز مسیری تازه برای مشارکت علمی دانشگاهها در هویتسازی فرهنگی، اقتصادی و فناورانه صنعت مد و لباس کشور است.