امور رفاهی زندگی دانشگاهی

معاونت دانشجویی دانشگاه الزهرا(س) عهده دار سیاست گذاری، نظارت، برنامه ریزی و سازماندهی امور مربوط به تسهیلات رفاهی، معیشتی، صنفی، سلامت و تندرستی دانشجویان است و در راستای چشم انداز دانشجویی همت خود را معطوف به تامین نیازهای معیشتی ـ خدماتی و رفاهی دانشجویان همراه با اصل کیفیت محوری نموده و تلاش می نماید از طریق فعالیت‌های مدیریت‌های تابعه و نظارت بر کارکرد آنها، محیطی پویا و جذاب برای ارتقاء سطح سلامت و شادابی جسمی و روانی دانشجویان به عنوان سرمایه های ملی ایجاد کند.
 
 
وبگاه معاونت دانشجویی
سند اخلاقی دانشگاه الزهرا(س)
کانال معاونت دانشجویی در ایتا
قوانین و مقررات انضباطی در دانشگاه الزهرا(س)
 
مدیریت‌های تابعه معاونت دانشجویی
 
1ـ مدیریت امور دانشجویان:
2ـ مدیریت مشاوره، سلامت و سبک زندگی 3ـ مدیریت تربیت بدنی


1ـ مدیریت امور دانشجویان:
مدیریت امور دانشجویی یکی از مدیریت های تابعه معاونت دانشجویی است که در راستای چشم انداز و ماموریت های دانشجویی تلاش دارد خدمات رفاهی مختلفی را براساس قوانین و مقررات انضباطی دانشگاه و از طریق اداره خدمات دانشجویی، اداره امور خوابگاه‌ها، اداره امور غذاخوری، فروشگاه‌های دانشجویی، کار دانشجویی، شورای صنفی ـ رفاهی و دانشجوی نمونه به دانشجویان ارائه نماید.
​​​​​​​
الف: اداره خدمات دانشجویی:
اداره خدمات دانشجویی، که یکی از ادارات تابعه مدیریت امور دانشجویی در بخش معاونت دانشجویی واقع در ساختمان شهیده قزوینی، طبقه دوم می‌باشد، طبق مقررات و قوانین صندوق رفاه دانشجویی با هدف ایجاد زمینه های مناسب جهت رشد استعدادها و بخصوص کمک به وضع معیشتی دانشجویان مستعد و کم درآمد و گسترش کیفیت و کمیت تسهیلات اعطایی به دانشگاه الزهرا (س)، ارائه خدمات می نماید.
 اداره خدمات دانشجویی در ابتدای هر نیمسال تحصیلی طبق بخشنامه صندوق رفاه از متقاضیان وام ثبت نام می نماید و پس از ثبت درخواست ها و بارگذاری مدارک تأیید شده در سامانه یکپارچه توسط دانشجو، لیست اسامی جهت تامین اعتبار به صندوق رفاه دانشجویی ارسال می گردد.
 

بیمه حوادث
ضمن آرزوی سلامتی به اطلاع می رساند؛ کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه در طول سال تحت پوشش بیمه حوادث می باشند. دانشجویان حادثه دیده می توانند حداکثر بیست روز بعد از بروز حادثه، مدارک پزشکی و درمانی خود را به اداره خدمات دانشجویی ارائه نموده و پس از انجام مراحل اداری، هزینه های مربوطه را براساس قرارداد بیمه وتعرفه های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت نمایند.
بیمه سلامت ویژه دانشجویان بین الملل مشغول به تحصیل در دانشگاه الزهرا (س) می باشد.
ب: اداره امور خوابگاه‌ها
سراهای دانشجویی
مجتمع خوابگاه‌های فرزانگان با شش بلوک به نام گلستان در ضلع جنوبی دانشگاه قرار دارد. 3 گلستان برای اسکان دانشجویان کارشناسی، یک گلستان برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، یک گلستان برای اسکان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان بین المللی و یک گلستان به اسکان دانشجویان مقطع دکتری ایرانی و بین المللی اختصاص داده شد.

امکانات رفاهی سراهای دانشجویی
معاونت دانشجویی به ارائه خدمات رفاهی، آموزشی و تفریحی به دانشجویان خوابگاهی با رویکرد پر کردن اوقات فراغت امکانات ذیل را در خوابگاه ارائه می نماید.
اتاق مطالعه به تفکیک در هر گلستان، اتاق تلویزیون به تفکیک در هر گلستان، رختشویخانه به تفکیک در هر گلستان، سایت تخصصی به تفکیک مقطع کارشناسی و ارشد، سالن ورزشی در گلستان 6 و 2، زمین اسکیت در محوطه، فضای سبز وسیع در محوطه، اتاق لباسشویی با تجهیز 9 عدد ماشین لباسشویی، آمفی تئاتر، کتابخانه مرکزی، وسایل ورزشی و فوتبال دستی در محوطه، استخر، دیوار صخره نوردی، سه اتاق مهارت آموزی جهت برگزاری کلاس­های فوق برنامه، مرکز مشاوره، فروشگاههای دانشجویی، بوفه



ج: اداره امور تغذیه دانشجویی
  • رستوران دانشجویی : در سه قسمت:1ـ کم هزینه (5 هزارتومان)، 2ـ متوسط ( 8 هزار تومان)، 3ـ پرهزینه( 10 هزارتومان) به دانشجویان خدمات ارائه می نماید.
  • رستوران های نوع 2: برای هر نفر دانشجو 40هزارتومان اعتبار روزانه برای استفاده از خدمات رستوران های مکمل در نظر گرفته شده است.
ح: همیار (کار) دانشجویی
دانشگاه به منظور ترویج فرهنگ همیاری در میان دانشجویان و بهره گیری پاره وقت از توانمندی های دانشجویان در پیشبرد امور دانشگاه و ایجاد زمینه تجربه اندوزی و مهارت آموزی اقدام به جذب همیار دانشجو با توجه به شیوه نامه سازمان امور دانشجویان می نماید.
  1. همیاردانشجویی
  2. سامانه کار دانشجویی سماد

ک: فروشگاه های دانشجویی:
اداره امور دانشجویان با هدف جلب مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های دانشگاه، افزایش مهارت‌های کارآفرینانه و همچنین تامین بخشی از نیازمندی‌های دانشجویان در محیط دانشگاه و خوابگاه، اقدام به راه‌اندازی فروشگاه‌های دانشجویی نموده است.
از مهم ترین امتیازات این فروشگاه‌ها، عدم نیــاز مراجعــه دانشجویان به بیرون از سراهای دانشجویی دانشگاه بوده و آنها می‌توانند از خدمات و اقلام مورد نیاز خود اعم از نوشیدنی، خوراکی‌های متنوع و سالم، پوشاک، لوازم زینتی و کادویی، آرایشگاه، خیاطی، خشکشویی و ... در سطح دانشگاه بهره‌مند گردند.

م: شورای صنفی ـ رفاهی دانشجویی
پیرو آیین نامه شورای صنفی-رفاهی دانشجویی، مصوب 9 آذرماه 1401 سازمان امور دانشجویان و به منظور ایجاد بستر مناسب برای تقویت زمینه های همفکری و مشارکت دانشجویان در امور صنفی-رفاهی و افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به حقوق و مسئولیت های صنفی-رفاهی خود، انتخابات شورای صنفی-رفاهی دانشجویی دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) در آبان ماه ۱۴۰2 و زیر نظر معاونت دانشجویی دانشگاه، برگزار شد.
شوراهای صنفی-رفاهی صرفا در امور صنفی و رفاهی همان واحد دانشگاهی فعالیت می کنند و ورود به حوزه برنامه ریزی و سیاستگذاری امور آموزشی و پژوهشی و نیز فعالیت در امور فرهنگی، رسانه ای، سیاسی و علمی، بر عهده سایر مجموعه های مرتبط خواهد بود.
پیگیری امور صنفی-رفاهی دانشجویان واحد مربوطه، شناسایی مشکلات و ارائه پیشنهاد راهکارهای اصلاحی به مسئولان ذی ربط واحد/ شورای هماهنگی امور مشترک (حسب موضوع) از اهم وظایف و اختیارات شورای صنفی ـ رفاهی دانشجویی می باشد.

ن: دانشجویی نمونه و سرآمد
دانشجوی نمونه فردی است که به لحاظ ویژگی های علمی، فرهنگی، اجتماعی و رعایت شئون دانشجویی سرآمد دانشجویان دیگر باشد. انتخاب دانشجویان نمونه هر سال در دو سطح دانشگاهی و کشوری، همزمان با اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بصـورت هـمزمان در کلیه دانشگاه های سـراسـر کـشور انجام می شود. هدف از انتخاب دانشجوی نمونه، افزایش تحرک، نوآوری، شادابی اجتماعی و شناسایی استعدادهای برتر علمی فرهنگی در بین دانشجویان است.

2ـ مشاوره در زمینه بهداشت و سلامت جسم و روان
مرکز مشاوره، بهداشت و سلامت دانشجویی دانشگاه الزهرا(س)، با هدف کمک به تامین بهداشت و سلامت جسم و روان در خدمت دانشجویان می باشد.
طرح ها و برنامه های مرکز مشاوره، بهداشت و سلامت در راستای چشم انداز و ماموریت های دانشجویی عبارتند از: طرح پایش سلامت و روان ، طرح خداقوت، طرح سیمای زندگی، طرح پات ( طرح پیشگیری از افت تحصیلی) و برگزاری کارگاه‏های تخصصی و مهارت آموزی ویژه دانشجویان و کارکنان
 از این رو مرکز مشاوره، بهداشت و سلامت با هدف کمک و حمایت از دانشجویان در شرایط بحرانی و رفع مسائل و مشکلات آنان در بخش های زیر فعالیت می کند:
 
مشاوره و مددکاری
الف مشاوره و درمان: در این بخش متخصصان و کارشناسان روانشناسی، مشاوره، روانپزشکی و مددکاری آماده اند تا مراجعان را برای دستیابی به شرایط ذهنی و  روانی مناسب تر و با نشاط تر یاری دهند.
 لازم به ذکر است خدمات مشاوره به صورت حضوری انجام می شود.
ب: پیشگیری و بهداشت روان: در این بخش خدماتی از قبیل تدوین و اینفوگرافی، بروشور، کتاب، کتابچه، برگزاری کارگاه‌ها، سمینارهای آموزشی، پایش های سلامت و گروهای رشد و تعالی انجام می شود.
  • شعب و دفاتر محل ارائه خدمات مرکز مشاوره
۱- مرکز مشاوره دانشگاه (شعبه مرکزی)
مرکز مشاوره دانشگاه واقع در طبقه همکف ساختمان قزوینی همه روزه از ساعت ۸ الی۱۵ به دانشجویان خدمات مشاوره و بهداشت روان ارائه می‌کند.
۲- شعبه سرای دانشجویی
مرکز مشاوره دارای یک شعبه در سطح سرای دانشجویی می باشد که از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به دانشجویان ساکن در خوابگاه خدمات مشاوره و بهداشت روان ارائه می کند.
  • تشکیل کانون‏های همیاران از میان دانشجویان داوطلب​​​​​​​​​​​​​​

مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه

اداره بهداشت و سلامت در راستای چشم اندازِ؛ ارتقا سطح خدمات بهداشتی و سلامت دانشجویان و کارکنان، آگاهی‌بخشی و ارتقای سطح دانش بهداشتی و حمایت از وضعیت مطلوب دانشجویان و کارکنان از طریق آموزش‌های نوین و کاربردی در دو بخش زیر فعالیت می کند:
الف) بهداشت
در بخش بهداشت هدف، پایش مسایل بهداشتی مرتبط با سلامت دانشگاهیان، نظیر نظارت مستمر بهداشتی بر فعالیت واحدهای خدمت رسان به دانشجویان (بوفه، سلف، رستوران، نانوایی، استخر و ....) و ارتقاء سطح بهداشت در سطح دانشگاه می باشد.
ب) سلامت
در بخش سلامت خدماتی از قبیل پایش سلامت جسمی دانشجویان، تدوین و انتشار اینفوگرافی، بروشور، کتاب، کتابچه با موضوعات بهداشتی مرتبط به مسائل بهداشتی ، برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و برپایی ایستگاه‌های سلامت ،بازدید‌های مستمر و دوره‌ای از اماکن مختلف دانشگاه، پیگیری مسائل و مطالبات بهداشتی دانشجویان ...

​​​​​​​
طرح ها و برنامه های مرکز مشاوره و بهداشت: